نشست تخصصی «اربعین، بانوان و تمدن اسلامی»

ارائه کننده: دکتر هادی همایون

حقیقت زن، عالم اگر مظهر تجلی اسمای الهی باشد در کمال خود، عالمی است که می بینیم، به واسطه امام بر اعمال و صفات ما نازل می شود. از یک عالم باطنی به یک عالم ظاهری می آید.
دو اسم ظاهر و باطن، ما به ازایی در دنیا دارد. این دو جنس بودن زن و مرد در دمیا، نتیجه اسم ظاهر و اسم باطن است. خداوند زوجین را آفرید و طبیعت سایه ما است.‌
زن مظهر اسم باطن خداوند است و مرد مظهر اسم ظاهر. موضوع فلسفه حجاب، فقط به شهوت برنمی گردد و حقیقت پشت آن، وجه باطنی شخصیت زن است. اینکه خانم ها تحمل درون خانه را برای نظام دادن به نظام درونی را دارد، ناشی از همین وجه مظهر باطن زن است.

زن به دلیل باطنی بودن تمایل به سکون دارد. زن تمایل به ظهور و بروز دارد. در نظام و تمدن اسلامی، این ظهور و بروز در چارچوب خانواده است تا ظاهر و باطن با یکدیگر کامل شوند و رشد بیابند. این رابطه ظاهر و باطن با ازدواج برقرار می شود. نمادین ترین شکل انسان را در آدم و حوا داریم و بچه ها در شکل دنیوی و با برقراری رابطه ظاهر و باطن، به این حقیقت اضافه می شوند. در یک حرکت تمدنی، زنان باید به صحنه بیایند اما در چارچوب فرهنگ دینی. اربعین یک ضرورت اتفاقی نبود، چون عاشورا یک ظرفیت تمدن سازی است. لذا بلافاصله از عصر عاشورا به بعد، نهضت اباعبدالله ع یک جنس زنانه به سمت باطنی می یابد.
در واقع ما در تمدن رشد می کنیم، اما اگر ظاهری و مردانه باشد وجه تکاملی آن ناقص است، باید به جنس تمدنی برویم که وجه باطنی هم داشته باشد که در آن صورت رشدیابنده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فارسی
نشست تخصصی «اربعین، حب اهل بیت، امت توحیدی»
۱۴۰۰/۰۶/۲۵
نشست تخصصی «اربعین، بانوان و تمدن اسلامی»
۱۴۰۰/۰۶/۲۵