تاثیرات اربعین در تقویت و تثبیت بهداشت روان در افراد و اجتماع

سلسله درسهای اربعینی
۱۳۹۶/۰۷/۰۷
شهید حجی،حجت خدا
۱۳۹۶/۰۷/۰۷

حجت الاسلام احمدی فر در کمیسیون مقصدشناسی اربعین در حوزه تربیت و صفات که در دومین همایش ملی از غدیر تا اربعین در مشهد مقدس برگزار شد با بیان اینکه مدرنیته و صنعتی شدن، آلام روحی و روانی جوامع را گسترش داده است گفت: امروز باید بررسی کنیم حماسه اربعین به عنوان مهم ترین مانور شیعه در تاریخ چه تأثیری در عوامل حفظ ، تقویت و تثبیت بهداشت روان در افراد و اجتماع خواهد داشت.
وی ادامه داد: مکتب اسلام و آموزه های اسلامی در رابطه با بهداشت روان از لحاظ مبنایی و محتوایی غنای والایی برخوردار هست و ما باید بررسی کنیم که نظر قرآن و حدیث و آموزه های اسلامی به طور کل در این رابطه چیست و در کاهش و از بین بردن فشار های روانی و تأمین و تثبیت بهداشت روان چه راهکارهایی را اسلام به ما پیشنهاد می دهد؟
احمدی فر با طرح مفهوم اربعین گفت: در روایات داریم که اگر کسی 40 روز اخلاص پیشه کند چشمه های حکمت بر لسان او جاری میشود اما مراد ما از اربعین، 40 روز بعد از حادثه روز عاشورا است که مصادف هست با 20 ماه صفر و به آن اربعین می گوییم.
وی در بخشی از سخنان خود به توضیح بخشی از زیارت اربعین پرداخت و گفت: یکی از شاهکارهای ماثور ما از امام صادق(ع) به ما رسیده است همین زیارت اربعین است. زیارت اربعین یک چهره ظاهر دارد و یک چهره باطن. اینکه گفتند یکی از مقامات مؤمن خواندن زیارت اربعین است اصلا مراد این نیست که به ظاهر اکتفا کنیم اگر خوب واکاوی بشود معانی شگرفی در زیارت اربعین خواهیم دید.
احمدی فر ادامه داد: واژه های عجیبی را امام صادق(ع) برای امام حسین(ع) انتخاب کرده اند. یکی از مباحث روش های تربیتی، اخلاقی روش الگویی است. اینجا امام صادق در این زیارت در عرصه های مختلف تربیتی، سیاسی و جهادی و اخلاقی؛ امام حسین(ع) را به عنوان الگوی برتر به ما معرفی می کنند مثلا واژه های که در زیارت هست خلیل الله، مظلوم، سید، آقا، قائد، رهبر، ولی، صاحب موارث پیامبران، حجه الله بر همه اهل ناس، فرزند رسول خدا، سعید وخوشبخت را طرح می کنند که در تمام این القاب معانی شگفتی نهفته است. اینکه امام سعید است، حمید و ستوده هست. در همین فرازها شما اصول دین را می بینید، بحث توحید، امامت و دیگر اصول دین.
این استاد حوزه در تعریف واژه شهید در زیارت اربعین گفت: اگر کسی در عرصه انقلاب امام حسین وارد شد، خودش را آماده شهادت هم بکند آن فرد سعید و خوشبخت خواهد بود. خودش را آماده ی شکنجه ها بکند، آماده ی سختی ها، شکنجه های زیاد و شهادت بکند ، پس این بحث شهادت طلبی را که راه کسب کرامت و سعادت الهی هست را ما در این زیارت می بینیم و امام صادق(ع)، الگوی برتر ما در زیارت اربعین که امام حسین(ع) هستند را با ویژگی اصلی شهید بودن مطرح میکنند و این به ما می آموزد که ما باید خودمان را در عرصه انقلاب حسینی آماده مشکلات و در نهایت شهادت بکنیم
مصطفی احمدی فر خاطر نشان ساخت: حضرت جانش را حتی حریمش را در راه نصیحت حق برای رهای بندگان خدا از جهالت و نادانی و نجات مردم از سرگردانی و گمراهی داد. اینها پیامهایی هست که ما از زیارت اربعین برداشت می کنیم .
وی با اشاره به اینکه تعریف مستقلی از بهداشت روانی اخلاقی در دست نیست گفت: بهداشت روانی اخلاقی در اجتماع به معنای سلامت فکری اخلاقی جامعه است. ما میبینیم متاسفانه آشفتگی روانی و فکری اخلاقی در جوامع مختلف مشهود هست و این یکی از معضل های فرهنگی در کشورهای متعدد از جمله کشور خودمان هست که باید فکری برای این موضوع بشود و این سلامت روانی می تواند به تکامل فردی بلکه اجتماعی کمک کند .
احمدی فر از گذاره های بحث بهداشت روانی اخلاقی را ترک گناه و آلودگی ها عنوان کرد و افزود: اگر گناهی در زندگی شخصی و اجتماعی افراد نباشد به آن آرامشی که مورد وعده روایات هست دست پیدا می کنیم و یکی از بشارتهای زیارت اربعین هم بخشودن گناهان است. روایت داریم که فرمودند: به تو مژده می دهم که هرکس قبور شهیدان آل محمد(ص) را زیارت کند و مرادش از این کار رضایت خدا و تقرب به پیامبر اکرم باشد، از گناهانش بیرون میاید همچون روزی که مادر او را زاییده است. یا روایت داریم که تمام گناهان قدیم و جدید همه ی اینها بخشیده می شود به شرط اینکه حق و حرمت ولایت حضرت را شناخته باشد .

وی یکی از مهم ترین بحث ها در بهداشت روانی – اجتماعی در پرتو اربعین حسینی را بحث وحدت بین مسلمانان دانست و گفت: ما باید از کثرت به وحدت برسیم و از تفرقه ها دست بکشیم این تفرقه ها بود که فجایعی مثل مسلمانان میانمار را ایجاد کرد. این تفرقه ها بود که گریبان مسلمانان را در افغانستان و جاهای دیگر را گرفت در حالی که تمام ادیان مدیون امام حسین هستند و در سفرهایی که اربعین داشتیم دیدیم دوستانی که شیعه نیستند، حتی اهل سنت نیستند، مسیحی هستند، ارمنی هستند و امام حسین را از خودشان می دانند. موارد زیاد داریم امثال گاندی که امام را به عنوان عامل وحدت قلمداد کردند و این پیاده روی حسینی یکی از پر اجتماع ترین جمعیت انسانی است که با یک محور مذهبی شکل گرفته و در دنیا هم نظیر و مانند ندارد و این میتواند ما را به اتحاد و وحدتی که در ایام حج به آن متاسفانه نمیرسیم برساند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فارسی