به گزارش خبرنگار موسسه مطالعات راهبردی اصحاب الحسین(ع) پیش نشست تخصصی کارگروه «مطالعات تمدنی»، با عنوان « بعثت، حسینت، مهدویت؛ از کاشت دانه های تمدنی تا رونمایی» در محل موسسه عشاق الحسین(ع) برگزار گردید.
حجه الاسلام اصفهانیان پژوهشگر و کارشناس علوم و معارف قرآنی با بهره از آیات ۸و۹ سوره صف و جمعه ۲و۳ ؛ همچنین آیات مشابه، به تعیین اتصالات و پیوند های ۴لایه «جریان نور» ، «ماموریت اتمام نور» ، «راهبرد ارسال رسول جهت غلبه بر ادیان»، همچنین «برنامه های تلاوت آیات، تزکیه، تعلیم کتاب و حکمت» پرداخت و تصریح کرد: این جریان مرتفع و درجاتی، در مسیر نزول از فضای بالا دستی به پایین دستی، تماماً مراحل تکوین و تبدیل نور را تعیین کرده و و در زمین نیز می بایست به شکلی تام مورد رصد و مطالعه قرارگیرد.
دبیر علمی نشست های تخصصی کنگره بین المللی لقاء الحسین(ع) افزود: بر اساس آیه ۹ سوره صف ، تحقق راهبرد «غلبه بر ادیان» متاثر از جریان «نور» بوده و با کاشت دانه های تمدنی «هدایت» و«دین حق» در زمین شکل خواهد گرفت. این دانه های عظیم اگرچه در صدر اسلام توسط رسول گرامی در عالم کاشته شد اما آبیاری آن تا زمان «لیظهره علی الدین کله» منوط به حضور افرادی است که از سویی قابلیت دریافت نور و تام کردن آن داشته باشند و از سوی دیگر با توسعه کمی و کیفی «هدایت»و «دین حق» ، مسیر تحقق«لیظهره علی الدین کله» در دوران مهدوی را هموار نمایند. لذا حضور خلفاء رسول براساس نقشه راه مطرح در این آیات، ضروری بوده و تحقق برنامه مذکور صرفاً به دست ایشان واقع خواهد شد.
مدیر موسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) افزود: اگرچه سر رشته تحقق این برنامه ۴گانه تربیتی که در آیه دوم سوره جمعه و مشابهاتش مطرح شده است در دستان رسول(ص) است، لیکن بر اساس آیه سوم این سوره، امتداد این برنامه در میان آیندگان، توسط خلفاء رسول دنبال می گردد. و در این میان اولین بهره برندگان به شکل جمعی، پس از دوران رسول الله(ص)، کاروانیان حسینی بوده که تحقق «تلاوت آیات، تزکیه، تعلیم کتاب و حکمت» درمیان آنان مشهود می باشد. بر این اساس صحنه تربیتی ایشان، واجد سه لایه تربیتی بالا دستی فوق الذکر بوده و امتداد مسیر آینده به سوی سرزمین مهدویت نیز با نگاه به مدل تربیتی و حرکتی ایشان میسر خواهد بود.
این کارشناس حوزه مطالعات تمدنی افزود: همانگونه که آیه سوم سوره جمعه به نمایندگی از آیات «بعثت» این بحث را وارد حوزه آیندگان کرده و امکان مطالعه فضای تربیتی کاروان حسینی را در این مسیر مشخص می سازد، آیه ۲۹ سوره فتح نیز به نمایندگی از آیات«رسالت» این بحث را با شاخصه «همراهان رسول» وارد حوزه آیندگان نموده و بدینسان امکان مطالعه برنامه های تربیتی در کاروان حسینی در تورات، انجیل و قرآن فراهم نموده است.
حجه الاسلام و المسلمین اصفهانیان در پایان، مطالعه «رسالت، بعثت، حسینیت و مهدویت» بر اساس آیات مزبور را مطالعه ای بسیار کارآمد در حوزه تمدنی قرآنی برشمرد و بر اساس آیاتی دیگر، توسعه آن به این مقطع زمانی را امکان پذیر دانست.