«سکونت در ارتفاعات دین» و «بهره از نعمات الهی» دو گام اساسی در حوزه هنر دینی است.

بعثت متاثر از ماموریت کلانی با عنوان اتمام نور است
۱۳۹۶/۰۲/۱۶
راهکار عبور از غیبت به سمت ظهور/ آینده انقلاب اسلامی چه خواهد بود؟
۱۳۹۶/۰۲/۱۶

به گزارش خبرنگار موسسه اصحاب الحسین(ع)، نشست تخصصی «مطالعات هنری سیما» با عنوان «از سلوک قرآنی تا هنر آسمانی» در مدرسه اسلامی هنر قم برگزار شد.

در این نشست که به همت موسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین و مدرسه اسلامی هنر برگزار شد، حجت‌الاسلام اصفهانیان قرآن‌پژوه در حوزه هنر و رسانه به تفاوت عقبه و قدمت هنر در نگرش مصطلح با نگرش معرفتی و قرآنی پرداخت و ضمن تبیین هنر در نگرش قرآنی و تعمیم آن به خلق آسمان‌ها و زمین، فاصله وجود نگاه هنری در قرآن و نگاه هنری در مکاتب موجود با مدعای آثار هنری چند هزارساله در غارها را فاصله‌ای از آسمان تا زمین برشمرد.

این کارشناس حوزه رسانه و سیما در ادامه، به تبیین فضای «هنر مصطلح» و تفکیک آن از فضای هنر دینی پرداخت. وی فضای هنر مصطلح و غالب در جهان را فضای «نفس» برشمرد و مأموریت هنر مصطلح را جزو موارد نادر و استثناء مأموریت و اطفاء نور خدا در زمین با راهبرد «خروج از نور به‌سوی ظلمت» با مؤلفه‌های «شهوت و خشونت و …» دانست و جایگاه هنرمند در این فضای مسموم را جایگاه «کاشف فضای نفس در جهت تثبیت ظلمت» برشمرد. وی همچنین از نقاط قوت هنر مصطلح، نقش‌آفرینی در میان فضای تفکر و صنعت و اجتماع برشمرد و خلأ چنین رویکردی را در فضای جامعه دینی مورد نکوهش قرارداد.

طراح و دبیر کرسی‌های نظریه‌پردازی «فرهنگ٬ هنر و رسانه»، در ادامه به مقایسه فضای هنر مصطلح با هنر دینی پرداخت. وی فضای هنر دینی را به مشابه انسان دینی، فضای ۷ آسمان برشمرد، مأموریت هنر دینی را «اتمام نور خدا» با راهبرد «خروج از ظلمت به‌سوی نور» با مؤلفه‌های توجه به «سرزمین مهدوی٬ قیامت٬ بهشت‌ها» دانست و تأکید کرد: جایگاه هنرمند در این عرصه، جایگاه سالک فضای آسمانی در جهت تحقق و تثبیت مقاطع آینده می‌باشد.

دبیر علمی کنگره فرهنگی هنری و بین‌المللی «عهد مع الحسین» در پایان با استفاده از آیات ۶۸ و ۶۹ سوره نحل، «سکونت در ارتفاعات دین» و«بهره از نعمات الهی» همچون تقوا را دو گام اساسی در حوزه هنر دینی دانست و خلأ بررسی این دو حوزه، مقدم بر «فرم» را در آثار دینی مورد تأکید قرارداد. وی با انتقاد از کسانی که در حوزه سینمایی دینی توجه به فرم را تنها شاخصه نقد آثار قرار داده‌اند افزود: بدون توجه به دو بخش مذکور، نقد فرم بی‌فایده بوده و با اتقان دو بخش مذکور، مسیرهای فطری برای ایجاد «فرم‌های مصلحانه» هموار می‌گردد.

این نشست که با حضور اساتید و دانشجویان رشته ادبیات نمایشی در مدرسه اسلامی هنر برگزار شد، قبل از مغرب با پرسش دانشجویان و پاسخ ایشان خاتمه یافت.

نظرات بسته شده اند

فارسی