همایش «بر بال اربعین» ویژۀ بانوان با حضور خانوادۀ شهدای مدافع حرم برگزار شد.
همایش بزرگ اربعینی با عنوان «بر بال اربعین» به همت دبیرخانه کنگره بین المللی «لقاءالحسین(ع)» و «عهد مع الحسین (ع)» ویژه بانوان در دو پنل علمی و هنری با موضوع «ظرفیتشناسی جریان اربعین» در سالن همایشهای مسجد حضرت ولیّ عصر(عج) واقع در شهرک محلاتی برگزار شد.
حجتالاسلام سعید اصفهانیان، مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی اصحاب الحسین(ع)، محمدرضا ابنالدین، عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه امامحسین(ع)، دکتر اسماعیلی، عضو هیئت علمی دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی، کیومرث قورچیان نقاش و هنرمند کشورمان و برخی اساتید و فعالان اربعینی در این برنامه حضور داشتند.
در این برنامه یکی از بانوان پژوهشگر و محقق دانشکدۀ رفاه تهران به ارائۀ پایاننامۀ خود با موضوع «نقش فرهنگ شیعی در همبستگی (خرده فرهنگها) اقوام ایرانی در راهپیمائی اربعین حسینی(ع)» پرداخت. در ادامه برخی از بانوان شاعر که در زمینۀ اربعین حسینی(ع)اشعاری را سروده بودند، به شعرخوانی پرداختند.
همچنین در بازههای زمانی مختلف این همایش، کلیپهائی از مجموعه فعالیتهای علمی و هنری این دبیرخانه در کنگره بینالمللی «لقاءالحسین (ع)» و «عهد معالحسین(ع)» در نجف و کربلا برای حضار نمایش داده شد و حضار در جریان فعالیتهای صورت گرفته و مباحث مطرح شده، قرار گرفتند.
از دیگر برنامههای این همایش، تجلیل و تقدیر از برخی خانوادههای شهدای مدافع حرم از جمله شهید حمیدرضا اسدالهی، شهید سیداسماعیل سیرتنیا و شهید علی سلطانی مرادی بود. همچنین همسر شهید «سیداسماعیل سیرتنیا» طی سخنانی به بیان خاطرهای از حضور در راهپیمائی اربعین حسینی(ع) پرداخت.
کنگرههای بینالمللی عهد مع الحسین(ع)و لقاءالحسین(ع)که امسال برای چهارمین دوره متوالی در مسجد کوفه و صحن مبارک امام حسین(ع)برگزار میشود، مقدماتی داشته است که همایش «بر بال اربعین» از جمله همایشهای مقدماتی آن است.
یکی دیگر از همایشهای مقدماتی، برگزاری همایش ملی «از غدیر تا اربعین» در شهریورماه به میزبانی آستان قدس رضوی است.
** انقلاب اسلامی
به واسطۀ اربعین
در حال بازبینی است
مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی اصحاب الحسین(ع) گفت: غرب در حوزۀ دانشی و هنری سرمایهگذاری جدی برای ورود به جریان اربعین کرده است. اربعین ما را یاری میکند تا حقیقت انقلاب اسلامی را بیابیم و صاحب انقلاب را بشناسیم.
همایش بزرگ اربعینی با عنوان «بر بال اربعین» به همت دبیرخانه کنگره بینالمللی «لقاءالحسین(ع)» و «عهد مع الحسین(ع)» ویژه بانوان در دو پنل علمی و هنری با موضوع «ظرفیتشناسی جریان اربعین» در سالن همایشهای مسجد حضرت ولیّ عصر(عج) واقع در شهرک محلاتی برگزار شد.
حجتالاسلام سعید اصفهانیان مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی اصحاب الحسین(ع)، محمدرضا ابنالدین عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه امامحسین(ع)، کیومرث قورچیان نقاش و هنرمند کشورمان و برخی اساتید و فعالان اربعینی در این برنامه حضور داشتند.
* جریانهای الهی و اجتماعی از دید متفکران فاصله دارد
حجتالاسلام اصفهانیان در این برنامه طی سخنانی به بیان اینکه پدیدۀ اربعین در چند سال اخیر بیش از آنکه برای جامعۀ علمی کشور جلب توجه کرده باشد، برای عموم مردم و همچنین جوامع علمی بیرونی جلب توجه کرده است، گفت: البته این برای اولین بار نیست که با این نوع از مخاطب مواجه میشویم، بلکه جریانهای الهی و اجتماعی از دید متفکران فاصله دارد.وی افزود: جریان رنسانس نیز همینطور بود، یعنی جریان علمی با یک فاصلۀ تقریباً دویست ساله وارد رنسانس شد. معمولاً جریان علمی عقبتر پدیدهای اجتماعی است و وقتی پدیدهای شکل میگیرد، مدتها میگذرد تا جریان علمی وارد آن شود. به نظر میرسد برای نخستین بار است که یک پدیدۀ الهی و اجتماعی (اربعین) با ابعاد گستردهاش برای جامعۀ نخبگانی در همان ابتدای راه جلب توجه کرده است.
«امروزه انسان اربعینی یک انسان کامل، جامع و با تمام قوا ایستاده نیست»، مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی اصحاب الحسین(ع)با بیان این جمله گفت: بسیاری از انسانها قلبشان با اربعین گره خورده است؛ کسانی که بدون حضور جسمانی در راهپیمائی اربعین، با قلب و روحشان به سمت اربعین حرکت کردند، قطعاً جمعیت این گروه بیش از آن بیست و هفت میلیونی است که با جسم در ایام اربعین شرکت میکنند.
حجتالاسلام اصفهانیان با بیان اینکه امروزه انسان اربعینی قلبش جلوتر، پایش عقبتر و مغزش بسیار دورتر است، یادآور شد: جامعۀ اربعینی زمانی شکل میگیرد که قلب به محاذات پا و مغز و بصیرت قرار گیرد و همراه شود.
وی افزود: پدیدههای الهی عمدتاً بر محور تحول قلوب سامان پیدا میکنند، جریان اربعین حسینی نیز یک موتور قدرتمند الهی درون خود دارد که حداقل بیست و هفت میلیون جمعیت را نه فقط با قلب، بلکه با پا به میدان کشیده و آنقدر این پدیده قدرتمند است که بر خلاف کل تاریخ بشر، متفکران را وارد میدان کرده و این حکایت از یک کشش گسترده و نور وسیع در عمق عالم دارد.
*نبود ۲ واحد درسی برای تحلیل انقلاب اسلامی از منظر ثقلین
به گفتۀ وی اکنون نزدیک چهل سال است که از ماجرای انقلاب اسلامی میگذرد، اما هنوز دو واحد درسی که براساس نگرش قرآنی و روائی به تحلیل جریان انقلاب اسلامی بپردازد نه تنها در دانشگاههایهای علوم اجتماعی نیست، بلکه در دانشگاههای قرآن و حدیث و تفسیر نیز وجود ندارد.
حجتالاسلام اصفهانیان تأکید کرد: تمام نگرشهائی که نسبت به انقلاب اسلامی وجود دارد، فضائی از اندیشههای اندیشمندان غربی را طرح میکند و این یک اشکال بزرگ است، این در حالی است که جامعهشناسان ارزشمند کشورمان میتوانند این قفل بسته را باز کنند به تحلیل این جریان الهی بپردازند.
* جنگ نرم غرب با ورود به اربعین حسینی(ع)
وی با اشاره به ورود دانشی و هنری غرب به جریان اربعین حسینی گفت: غرب دانشگاه ام.آی.تی را در این زمینه فعال و شروع به انجام مطالعاتی دقیق دربارۀ اربعین کرد. غرب علاوه بر ایجاد این فضای علمی، در زمینۀ هنری نیز ورود کرده است. سال گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اقدام فردی برای تهیۀ مستند «اربعین بزرگ»، آن فرد در ایام اربعین حسینی به بصره آمد تا با انجام راهپیمائی در مسیر بصره تا کربلا، این مستند را با بودجۀ دویست و پنجاه میلیون دلاری تهیه کند. این یعنی یک سرمایهگذاری جدی غرب از زاویۀ دانش و هنر در حوزۀ اربعینی و در یک کلام، اقدام آنان برای جنگ نرم.
مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی اصحاب الحسین(ع) با بیان اینکه پیوند انقلاب اسلامی با جریان اربعین حسینی از چند وجه مبارک است، یادآور شد: انقلاب اسلامی به واسطۀ اربعین حسینی(ع)بازبینی میشود، لذا نیازمند تفکیک حقیقت انقلاب اسلامی با پیکرۀ جمهوری اسلامی، نهادها، سازمانها و … هستیم. انقلاب اسلامی حقیقتی نورانی است که قلوب ما را به یکدیگر نزدیک کرد و حال و هوائی زیبا و سرشار از صفا و صمیمیت میان ما شکل دارد. اربعین ما را یاری میکند تا حقیقت انقلاب اسلامی را بیابیم و آن دست پنهان و صاحب انقلاب را بشناسیم.
* * هدف دانشگاه ام.آی.تی از مطالعۀ اربعین چیست؟
دکتر اسماعیلی در این برنامه طی سخنانی با اشاره به پژوهش دانشگاه ام.آی.تی در سال ۲۰۱۵ دربارۀ اربعین حسینی(ع) گفت: این دانشگاه در سال ۱۸۰۱ تأسیس شد و جزو پنج دانشگاه معتبر جهان محسوب میشود، همچنین پژوهشگران این دانشگاه بیش از سی جایزه نوبل برنده شدهاند.
وی خاطرنشان کرد: این دانشگاه در سال ۲۰۱۵ مطالعات خود را دربارۀ اربعین حسینی(ع) آغاز کرد و یک گزارش جامعهشناختی دقیق و علمی دربارۀ اربعین ارائه کرد. جریان از این قرار بود که پژوهشگران این دانشگاه با حدود چهار هزار شیعۀ عراقی و ایرانی در مسیر راهپیمائی اربعین مصاحبه کردند، آمریکا این پژوهشگران را به همراه مترجمهای عربی و فارسی در موکبهای اربعین مستقر کرد، آنان دنبال مخاطبان عمومی اربعین نبودند، بلکه به شدت دنبال هستههای ایدئولوژیک انقلاب اسلامی بودند.
اسماعیلی افزود: آنان غالباً با افرادی مصاحبه کردند که جزو حامیان درجۀ یک انقلاب اسلامی بودند، در این مصاحبهها سؤالات جزئی هم پرسیده میشد، از جمله اینکه مرجع تقلیدتان کیست؟ آیا خمس میدهید؟ ساکن کدام شهر هستید؟ نظرتان راجع به تحولات منطقه چیست؟ جالب این است که آنان هیچگونه سؤالی دربارۀ اینکه اصلاً چرا به زیارت آمدید، نمیپرسیدند، در واقع، آنان به دنبال این بودند که ببینند چه کسانی به زیارت آمدند، نه اینکه چرا به زیارت آمدند.
* اربعین برای غرب یک تهدید است
عضو هیئت علمی دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه این پژوهش به سفارش نیروی دریائی آمریکا و با همکاری دانشگاه کوفه و یک دانشگاه فنی صورت گرفت، یادآور شد: آمریکائیها برای اینکه در منطقه حضور داشته باشند، نیاز به تحلیل و یک سری اطلاعات داشتند، حال یک اتفاق بزرگی در جهان با عنوان «راهپیمائی اربعین حسینی» آغاز شده و آنان قطعاً به راحتی از این پدیده نمیگذرند، لذا به سرعت آن را به یک موضوع پژوهشی تبدیل کردند و مطمئناً این پژوهش ادامه خواهد داشت؛ چراکه هر سال پدیدۀ اربعین حسینی(ع) تکرار میشود، اما این پدیده در ایران آنگونه که باید به عنوان موضوع علمی و مطالعاتی مورد توجه قرار نگرفته است. اربعین برای غرب یک تهدید است، اما آنان این پدیده را به یک فرصت تبدیل کردند.
وی با اشاره به برخی یافتههای این پژوهش توسط دانشگاه ام.آی.تی گفت: از جملۀ آن یافتهها عبارتاند از: ۱ـ ایرانیها بیشتر از عراقیها معتقند که مذهب تعیین کنندۀ تمام تصمیمات سیاسی است، ۲ـ شیعیان ایرانی نگران فساد نظام هستند، ۳ـ شیعیان عراقی بیشتر از شیعیان ایرانی از نظام سیاسی و رهبرانشان ناامید هستند، ۴ـ شیعیان عراقی مدعیاند هیچ فردی مناسب رهبری عراق ـ چه اسلامی و چه سکولار ـ نیست، ۵ـ برخی (طرفداران درجۀ اول انقلاب اسلامی) گفتند ما در چهار حوزه میتوانیم با آمریکا رابطه داشته باشیم؛ فرهنگ، ورزش، تورسیت، ژورنالیسم. ۶ـ بیش از نیمی از ایرانیهای مصاحبه شونده از همکاری نظامی ایران و آمریکا در مبارز علیه داعش حمایت کردند. ۷ـ بیشتر پاسخ دهندگان معتقدند حجاب بهترین پوشش است.
اسماعیلی افزود: حساسیت غرب روی بُعد جمعی دین اسلام است، بر اساس گفتۀ خودشان، «شناسائی ریشههای تضاد در منطقه، تنشها و بحرانهای منطقه و چگونگی کاهش این تنشها»، از جمله اهداف آنان در این پژوهش هاست. یکی از نکاتی که برای آمریکائیها در این تحقیق جلب توجه کرده، این است که چرا زائران اربعین حسینی کمتر به مکه رفتهاند؟
**ارزشهای اربعین باید در متن زندگی انسان وارد
عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه امامحسین(ع) با تأکید بر اینکه جریان اربعین باید در متن زندگی انسان وارد شود، گفت: کسی که در راهپیمائی اربعین حضور پیدا میکند، در زمان بازگشت، باید این ارزشهای اربعینی را به وطن خود بیاورد.
محمدرضا ابنالدین، عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه امامحسین(ع) در این برنامه طی سخنانی با تأکید بر اینکه اربعین حسینی از جنس انقلاب اسلامی است، گفت: همانطور که انقلاب اسلامی زمینهساز ظهور است، اربعین نیز اینگونه است.
وی افزود: در متن انقلاب اسلامی عبودیت، ولایتمداری، عدالتخواهی، حبّ ولیّ و انتظار ظهور وجود دارد، در جریان اربعین نیز همگی این موارد هست. تمام محبان امام حسین (ع) نیز از رفتار عدالت خواهانۀ امام حسین (ع) تبعیت میکنند.ابن الدین یادآور شد: اینکه در مسیر راهپیمائی اربعین در وقت نماز، همگی ـ به غیر از معدود افرادی ـ به سرعت برای نماز آماده میشوند و به نماز میایستند، دلیلش چیست؟ به خاطر جنسیت جریان اربعین است، این در حالی است که در کشور خودمان شاید این موضوع را به این شدت شاهد نباشیم.
عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه امامحسین (ع) با تأکید بر اینکه جریان اربعین حسینی(ع)باید به متن زندگی انسانها وارد شود، گفت: کسی که در راهپیمائی اربعین حضور پیدا میکند، در زمان بازگشت، باید این ارزشهای اربعینی را به وطن خود بیاورد.
وی افزود: اگر میخواهیم رفتارهای اربعینی در وجودمان نهادینه شود، ابتدا باید محبت امام حسین (ع) در قلبمان بنشیند و لحظه به لحظه نیز تقویت شود.
ابن الدین خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) در کلامی میفرماید در چرخۀ زندگی ما برای تکامل شخصیت سه تا هفت سال وجود دارد؛ هفت سال اول اوقات پادشاهی و امیری است، در این ایام شرکت فرزندان در مراسمات عزاداری، مساجد و … میتواند بسیار در تربیت و رشد آنان تأثیرگذار است.
عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه امامحسین (ع) ادامه داد: هفت سال دوم اوقاتی که فرزند باید محبت ولایت را بیاموزد. هفت سال سوم، اوقات وزیری است، یعنی اوقاتی که فرزند در رشد و بلوغ فکری به حدی رسیده که مثل یک وزیر میتواند در مملکت خانه که پدر و مادر مسئولان آن هستند، مشورت بدهد و این یعنی مسئولیتپذیری.