نشست تخصصی «معرفت اربعینی: نقشه راه از خودسازی تا تمدن سازی»

نشست تخصصی «حب اهل بیت، امت توحیدی»
۱۴۰۰/۰۶/۲۴
نشست تخصصی «اربعین از آرمان تا واقعیت»
۱۴۰۰/۰۶/۲۴

ارائه کننده: حجت الاسلام گلکار از کشور ایران

موضوع پنل: ظرفیت تمدن ساز قیام سیدالشهدا (ع)

تمدن حاصل ۳ نوع ساختار نظام در جامعه است به طوری که جامعه بتواند رشد و تعالی پیدا کند.
۱. ساختارهای فکری و معرفتی
۲. ساختارهای حقوقی و قانونی
۳. ساختارهای فرهنگی و اخلاقی

اگر قرار است تمدن دینی شکل بگیرد، باید نظام‌های فکری، حقوقی و فرهنگی_اخلاقی دین در جامعه حاکم شود و جواب‌گوی نیاز آحاد جامعه باشد. به قیام سیدالشهدا متاسفانه کمتر از این زاویه نگاه کرده‌ایم و بیشتر از آنکه براساس نگاه تمدن‌سازی ورود یابیم متأسفانه با نگاه فردی بررسی کرده‌ایم.
بر اساس فرمایشات سیدالشهدا ع شش پرسش را می خواهیم پاسخ دهیم:
۱. هدف از قیام سیدالشهدا
۲. نقطه‌ی شروع تمدن‌سازی و سیستم قیام اباعبدالله ع
۳. نقطه ثقل و مرکزی قیام ایشان
۴. برنامه حرکت و راهکار برای تحقق هدفشان
۵. نقاط بحران و آفت‌های مسیر رسیدن به هدف
۶. خروجی و مقصد قیام.

۱. هدف : اباعبدالله ع فرمودند من برای ظلم، تفریح، سرکشی و تکبر قیام نکرده‌ام، بلکه برای اصلاح جامعه جدم قیام کرده‌ام.‌
۲. نقطه شروع: راهکار اصلاح جامعه چگونه اتفاق می‌افتد؟ زمانی‌که ساختارهای حاکم بر جامعه اصلاح شود و دینی و اسلامی شود. در سایه پیاده‌سازی تمدن دینی است که ساختارهای جامعه اصلاح و دینی می‌شود. نقطه شروع سیستم قیام اباعبدالله ع، ایجاد حکومت اسلامی در جامعه و ایجاد ساختار حاکمیت الهی در جامعه است.
ابر سیستم یک جامعه، سیستم حاکمیتی است. امام حسین ع به نیت یک حاکمیت دینی قیام کردند.
۳. نقطه مرکزی: نقطه ثقل قیام اباعبدالله ع که تمام تمرکز را روی آن قرار داده‌اند حق مرکزی است. راهبرد مرکزی برای تحقق تمدن دینی، حق مرکزی است.
۴.برنامه حرکت: راهکار سیدالشهداء علیه‌السلام، قیام برای احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، برای ظهور تمدن اسلامی بود. اما چه نوع امربه‌معروف و نهی‌ازمنکری؟ در مقیاس تمدن‌سازی دینی. یعنی اصلاح کلان جامعه و فعال‌سازی معروف‌ها در سطح کلان ساختارها و نظام‌های جامعه. این‌قدر این موضوع اهمیت و ارزش می‌یابد که حضرت تمام هست‌ونیست خود را فدای آن می‌کنند.
۵. آفت‌ها و آسیب‌ها: خودمحوری و ظاهر گروی آسیب های مورد تأکید سیدالشهدا ع هستند. در جامعه همه‌چیز باید از اسلام الهام‌گرفته شده باشد و به ظواهر ختم نشود. صورت اسلامی کافی نیست و بصیرت اسلامی باید در جامعه پیاده شود.
۶. خروجی: شبکه شدن قلوب مؤمنین خروجی موردنظر است و آثار آن در مفاهیمی مانند همدلی ایثار و گذشت دیده می شود که به‌ نوبه خود، اینها باعث هم‌افزایی حرکت جامعه به سوی خدا می‌شود. در سایه دولت مهدوی و تمدن دینی، شبکه‌ای شدن قلوب مؤمنین بروز می یابد که نظایر آن را در پیاده‌روی اربعین ملاحظه می‌کنیم. در مسیر و با عشق و محبت اباعبدالله علیه‌السلام که انسان‌ها را به خدا متصل می‌کند. البته اصل تابلو در زمان امام عصر عج نمایان می‌شود و این فقط شمه‌ای از آن دوران است. عشق و حرارت اباعبدالله در قلوب مؤمنان سرد نخواهد شد و برکات آن را هم در بستر زندگی فردی خود می‌بینند و هم در بستر اجتماعی، به سمت تمدن‌سازی حرکت می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فارسی