تدبر قرآنی، تمدن مهدوی، ترم ۲؛ جلسه اول: نگاهی گذرا به محتوای دوره، و نیم‌نگاهی به ضیافت بهشتی رمضان

گردهم آیی اربعینیان در اربعین حسینی
۱۴۰۱/۰۱/۱۶
تدبر قرآنی، تمدن مهدوی؛ ترم ۲ – رمضان المبارک ۱۴۰۱
۱۴۰۱/۰۱/۱۶

معنی عنوان دوره:

مفهوم تدبر:

به شکل کلی وقتی گفته می‌شود تدبر قرآنی، در تدبر قرآنی یک نگاه جامع‌نگر مطرح است نه یک نگاه جزئی‌نگر. این عبارت برحسب قرآن و متون گفته می‌شود. در تدبر قرآنی هر چه که باشد می‌بایست پیکره قرآن با توجه به نقشه کلی آن مدنظر قرار گیرد، لذا شما می‌بینید دوباری که واژه تدبر در قرآن آمده نسبت به آیه نیامده نسبت به قرآن آمده است. در این دوره می‌خواهیم با استفاده از تدبر قرآنی (نگاه جامع‌نگر در کل قرآن) منطق آسمانی قرآن را در آن فضای کلان پیدا کنیم و بعد نقطه زمینی و نقطه هدف آن فضا را در میدان مطالعه کنیم.

تمدن مهدوی (عج):

منظور از تمدن مهدوی نشان دادن تربیت خدایی از ابتدای تاریخ با نبوت انبیا و رسالت رسولان و بعد با امامت تا رسیدن به عرصه ظهور است. “هُوَ الَّذیِ اَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدی وَ دینِ الحَقِّ لِیُـظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّه” در این آیه شریفه کل رسالت تا مهدویت متصل‌به‌هم است و تمام آن چیز که از زمان رسالت پیامبر اکرم واقع می‌شود تا ظهور امام عصر در یک قواره کلی دیده می‌شود و این نگاه تدبری است. از سوی دیگر تمدن مهدوی با حضور قواعد آسمانی بر روی زمین گره‌خورده است، همان‌که مولایمان امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: “من به راه‌های آسمان آشناتر از زمین هستم”.

درمجموع می‌خواهیم با تدبر در بزرگ‌ترین نقشه عالم (قرآن) شناخت مناسب و راهبُردی از صحنه‌ها و برنامه‌های پیشرو به دست آورده و چگونگی حرکت به سمت آن سرزمین وسیع را در شرایط امروز مطالعه کنیم.

مواجهه با صهیونیسم و بعد آخرالزمان

ما باید متناسب با شرایط این زمانه عالم، قسمت صحیح از نقشه مهدویت قرآنی را پیدا و به آن چنگ بزنیم. بین این دوره زمانی و سرزمین امام مهدی، آخرالزمان قرار دارد.

اگر کسانی عاشق امام مهدی هستند در این زمان چاره‌ای ندارند جز این‌که میان خود و امام، آخرالزمان را ببینند. حالا ما می‌خواهیم به خاطر امام از آخرالزمان عبور کنیم، آیا بین ما و ایشان فقط آخرالزمان حائل هست؟ یا چیز دیگری هم هست؟ یکی از موضوعاتی که در این سرفصل‌ها به آن می‌پردازیم موضوع مواجهه با صهیونیسم است. آیا شما در مراکز پژوهشی دیدید که در نقشه راه مهدویت مبارزه با صهیونیست‌ها مطرح بشود؟ شیخ مازن هم برحسب نقشه الهی میان این دوره تا آخرالزمان معتقد به وعده‌هایی بود؛ ازجمله این وعده‌ها مواجهه با نقطه کانونی فساد عالم، یعنی صهیونیسم بوده است. ما باید اول بدانیم کجا می‌خواهیم برویم و بعد سربازی بکنیم.

وقتی این‌گونه نگاه می‌کنیم تحولات جبهه حق برایمان مهم می‌شود، اتفاقات یمن، سوریه، عراق، لبنان مهم می‌شود، چون نقشه راه را درست می‌بینیم. همه این مسائل جزء آمادگی‌های عظیم زمانه تا رسیدن به آخرالزمان نهایی است.

آمادگی‌های این زمانه و انسان آینده

مطابق متون قرآنی و روایات همه انبیاء و رسولان الهی علاوه بر بهشت، قیامت و مهدویت به آخرالزمان و برخی نقاط خاص و اتفاقات خاص در آن خبر داده‌اند. این امر خود نشان از اهمیت این برهه برای فرماندهان بزرگ جبهه حق دارد که از 5 هزار سال پیش آن را انذار داده‌اند. در هر عصری از زمان آدم علیه‌السلام تا زمان ما و تا آینده، خدای متعال آمادگی‌هایی را ایجاد می‌کند، نصرت‌هایی را ایجاد می‌کند تا انسان‌های زمانه برای آینده آماده بشوند. ما هزار سال پیش زندگی می‌کنیم، عیب ندارد خداوند در همان زمان شرایطی ایجاد می‌کند تا ما انسان آینده بشویم لذا پیغمبر آن زمان ما را با موضوعات آینده آشنا می‌کنند.

این می‌شود پیوستگی تاریخ، خدای متعال از زمان آدم جریانات و عناصری را می‌فرستد، صحنه‌هایی را قرار می‌دهد تا انسان‌ها برای آینده و برای ساخت آینده آماده بشوند. اگر این نبود چه معنا داشت از لسان امام صادق علیه‌السلام یاد بگیریم:”فَأَخْرِجْنی مِنْ قَبْری مُؤْتَزِراً کَفَنی، شاهِراً سَیْفی، مُجَرِّداً قَناتی، مُلَبِّیاً دَعْوَةَ الدّاعی”، چرا؟ فقط یک حرف است؟ واژگان در نگاه دینی صادر نشده که فقط حرف زده بشود متناسب آن واژگان سلاح فرود آمده، مصالح آمده، نصرت‌ها می‌آید. در هر دوره تاریخی برای این تعبیر امام صادق علیه‌السلام برای مسلح شدن مردمان هر زمان به این واژگان یک‌چیزهایی دارد فرود می‌آید به همین دلیل هست که ما باید نقشه صحنه‌های پیش رو را بشناسیم و متناسب با آن خودمان و امروزمان را بسازیم.

از امام رضا (ع) حدیثی داریم که مضمونش این است که تمام معجزات انبیا و رسولان (ع) در مهدویت استفاده می‌شود. معجزات از سر تفنن و خوش‌گذرانی نمی‌آیند، مهدویت عرصه‌اش عظیم است از کل تاریخ عظیم‌تر است، تمام تجهیزاتی که در تاریخ آمده باید در این عرصه استفاده بشود.

آخرالزمان نهایی

طبق آیات و روایات می‌توان 4 آخرالزمان را بررسی کرد که ما در این زمانه در آستانه ورود به آخرالزمان چهارم و نهایی هستیم. این 4 آخرالزمان در دل هم و هرکدام نسبت به دوره طولانی زمان قبلی تعریف می‌شوند.

  1. آخرالزمانی که بعد از خلقت زمین و زندگی طولانی ملائک، اجنه و نسناس‌ها با خلقت نسل انسان و حضرت آدم (ع) شروع شد.
  2. آخرالزمانی که پیامبر اکرم (ص) خودشان را با آن معرفی می‌کنند و رسول آخرالزمان می‌نامند.
  3. آخرالزمانی که با حدود 2000 نشانه و با محوریت فساد وعده داده‌شده بود که تقریباً از 100 سال گذشته وارد آن شدیم.
  4. و درنهایت آخرالزمان حوادث و نهایی که نشانه آن 5 تا 10 تا شمرده‌شده است. این دوره بستر اتفاقات عجیب و بزرگ طبیعی، نزول عیسی (ع)، نزول دابه‌الارض، لشکر سفیانی و… خواهد بود.

ما امروز در آستانه آخرالزمان نهایی هستیم.

برنامه کلی جلسات

ابتدا دو جلسه راجع به ماه رمضان به‌عنوان بستر مناسب برای تجهیز و تسلیح شدن جهت استفاده از آمادگی‌های عظیم این زمانه صحبت می‌کنیم. بعد دو جلسه هم راجع به موانع حرکت در این زمان که شیطان اوج اغوا و زینتگری را شکل داده صحبت می‌کنیم و رفتار قومی که محور این فساد است را تبیین می‌کنیم. آن‌ها همان قومی هستند که آخرالزمان نهایی بدون درگیری با آن‌ها شروع نمی‌شود. بعدازآن سه جلسه راجع به ظرفیت‌ها و استعدادهای جبهه حق که با قوم ایران شروع‌شده است و به امت شدن پیکره جبهه حق می‌انجامد صحبت می‌کنیم و درنهایت شکل‌گیری امت معدوده به‌عنوان نقطه شروع آخرالزمان نهایی را بررسی می‌کنیم.

ضیافت‌الله و انی قریب…

شما در آیه ۱۸۳ تا ۱۸۶ بقره که متمرکز بشوید می‌بینید در این سیاق بحث روزه، بحث رمضان و بحث آن چیز که مرتبط با این ماجرا هست دارد به‌صراحت و شفافیت مطرح می‌شود.

جالب است آیه‌ای در همین سیاق دیده می‌شود که ما معمولاً در این 1400 ساله این آیه را جدا از شهرالرمضان کردیم: وَإِذَا سَأَلَک عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ  ما این آیه را آیه عمومی گرفتیم همیشه خدا به ما نزدیک است بله نزدیک است اما جای این آیه در کجای قرآن آمده؟ چرا ما تقطیع کردیم این آیه متصل به شهرالرمضان است شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ شما زمانی می‌توانید با این منطق بیشتر استدلال کنید که سراغ روایات ایام شعبانیه بروید. گفته می‌شود که در ایام شعبان درخت طوبی شاخه‌هایش را به زمین نزدیک می‌کند یعنی تغییراتی بین عوالم دارد شکل می‌گیرد فضای بهشتی دارد به زمین نزدیک می‌شود در نزدیک شدن به فضای بهشتی ماه رجب ایجاد می‌شود در نزدیک‌تر شدن فضای بهشت به زمین ماه شعبان ایجاد می‌شود در نزدیک شدن این فضا به زمین رمضان ایجاد می‌شود. می‌شود ضیافت الله. این‌قدر این موضوع و فضا در زمین حاکم است که تبعه حضور اللهیت الله در زمین این است که دست‌وبال شیاطین بسته می‌شود لذا گفته می‌شود این جنس از شیاطین در دریا محصور می‌شوند اصلاً نیستند این تبعه جریان توحید در زمین است پس ماه رمضان نقطه عطف بارش‌ها است در همه زمان‌ها. وقتی به آخرالزمان نزدیک می‌شویم دیگر اوج بارش‌های همه سده‌ها در ماه رمضان نزدیک به آخرالزمان است یعنی چه اتفاقی در جبهه حق دارد شکل می‌گیرد؟ فرمانده جبهه حق دارد می‌گوید دوران مسلح شدن است چرا این‌ها دارند این‌طور رفتار می‌کنند چرا درست بهره‌مند نمی‌شوند…؟

خلقت ماه‌ها و دین قیم

اما یک دوربین بالاتر شما در آیه ۳۶ سوره توبه می‌بینید خود این شهر الله جایش کجاست؟ إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً فِی کتابِ اللهِ. چه زمانی قرار بود ۱۲ ماه باشد؟ از یوم خلق السماوات و الارض آنجا ۱۲ شاهراه خدای متعال قرار می‌دهد ۱۲ کلان فضا خدا قرار می‌دهد. جویی که بعداً اسمش می‌شود رمضان جوی که اسمش بعداً می‌شود رجب … جنس ماجرا صرفاً خلق مادی صرفاً نیست چون بحث خلقت آسمان است و آسمان اکثریتش برزخی است. لذا فضای رمضان بیش از آنکه سابقه مادی داشته باشد سابقه برزخی دارد. پس در هرماه فضای خاصی از جنس اسمان به زمین متصل است و جالب این است که در یک قاعده کلی‌تر در سوره شمس مطرح می‌شود که شمس رسول است یا در مورد ماه مطرح می‌شود تابش‌های اهل‌بیت است. ۱۲ امام ۱۲ تابش چرا خدای متعال در خلق آسمان‌ها و زمین ۱۲ فضا را قرارداد؟

نکته دیگر اینکه خدای متعال وقتی می‌فرماید از روز خلق آسمان‌ها و زمین ۱۲ ماه را ایجاد کردم ۴ ماه، ماه حرام است می‌فرماید ذلک دین القیم این دین قیم است، این دین قیم است؟ چه ربطی به این دارد؟ چیزی که ما از دین می‌شناسیم یعنی نماز، روزه، جهاد، حج، خمس این نوع دینی که ربط به خلقت آسمان‌ها و زمین و شعور ۱۲ گانه دارد این دیگر چه دینی است؟ درمجموع که  به آیات نگاه می‌کنیم تدبری که نگاه می‌کنیم دین قیم دینی است که با ساختار آفرینش ارتباط دارد. دین قیم با پیکره آسمان و زمین عجین است اگر این نگاه را داشته باشیم درآیات مختلف به گونه دیگری در زمین دین‌داری می‌کنیم، به گونه دیگری انسان ساخته می‌شود.

دین قیم توصیف‌شده و شهر الله فرصت خوبی است برای فهم این دین قیم و اتفاقاً وقتی بخواهیم تدبر قرانی کنیم وقتی بخواهیم این زمان تا مهدویت را ببینیم باید از این دین حداقلی بالاتر برویم… دینمان برای ورود به آخرالزمان چه دینی بشود؟ دین قیم. ما اگر یک نهال باشیم که وارد آخرالزمان بشویم شکست می‌خوریم صاحب دین قیم می‌تواند وارد آخرالزمان بشود. چرا هرکسی نمی‌تواند نگاه امتی داشته باشد؟ چرا هرکسی نمی‌تواند وارد آخر الزمان بشود؟ چرا هر کسی اسمش جز امت معدوده نیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فارسی