مدیر گروه مطالعات بنیادین پژوهشکده مهدویت و آینده اندیشی مسجد مقدس جمکران در همایش ملی از غدیر تا اربعین که در مشهد مقدس برگزار شد با بیان اینکه آینده شناسی موجود مبتنی بر فرآیندهای موجود و واقعیات است گفت: آینده شناسی موجود از رصد مقوله ای به نام اربعین ناتوان بود.
حجت الاسلام سعید اصفهانیان افزود: در آینده شناسی موجود چیزی به نام آینده، محتوم و قلب شده است که نه در روند آکادمیک بلکه در روند آثار سینمایی از آن استفاده می شود و آن بهره ای است که آینده شناسی موجود از آموزه های ادیان گرفته و آن را قلب کرده اما در جامعه دینی بخشی از جامعه دینی ما به حسب همان نگاه آینده پژوهانه غربی حرکت می کند و طبیعی است ما انتظاری نباید داشته باشیم که از این نگاه ارتباطی با مهدویت یا اربعین استخراج شود. این آینده پژوهی را هم اگر چه که متدینها یاد گرفتهاند و بر اساس آن تحلیل می کنند ولی ما را به نتیجه مطلوب نمی رساند.
دبیر ستاد معرفتی و فرهنگی آیات نور مهدی (عج) تصریح کرد: از طرف دیگر، در جامعه متدین ما از میان رویکردهای مختلف، رویکرد تطبیقی غالبترین رویکرد در بخش آینده پژوهی بوده است مثلا اگر جریان بزرگی مثل انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت این جریان به سرعت با ماجرای ظهور تطبیق شد.
رئیس کمیسیون مطالعات آینده شناسی همایش ملی از غدیر تا اربعین، با اشاره به این موضوع که ما گویی درصدد دیدن آخرین علامت محتوم هستیم نه علامات اول و وسط گفت: این اتفاق بعد از انقلاب اسلامی ایران جدی شده و رویکرد تطبیقی با کمک لایه های سیاستگذارانی از روحانیت و نظامیان یک فضایی را ایجاد کرد که اگر خوبانی در جامعه قصد همت میکنند ما سریعا آنها را بر یمانی، شعیب و خراسانی تطبیق می کنیم و اگر مجموعه ای از بدان در مسیر خودشان همت می کنند به ماجرای سفیانی تطبیق کرده ایم.
سعید اصفهانیان، دانش غربی و دانش موجودمان را در این مسیر نیازمند بازنگری دانست و ادامه داد: ما باید به آموزه های وحیانی توجه انسانی داشته باشیم و اربعین را در این فضا مورد مطالعه قرار بدیم.
حجت الاسلام اصفهانیان هدف جریان اربعینی را به حسب منطق آیه شناسانه؛ سستی جدی و نابودی جدی صهیونیزم معرفی کرد و ادامه داد: در نگرش کلان آینده پژوهانه وحیانی به گمان حقیر تنها دو عنصر نقشه راه آینده را ترسیم می کند؛ اولا عنصر وعده الهی، ثانیا عنصر آیه.
وی وعده های الهی را ستون های قطعی تاریخ مانند بهشت ، جهنم و قیامت دانست و گفت: سرزمین ظهور وآخرالزمان از این مراحل وعده است و خداوند برای این مقوله تخلف ناپذیری را عنوان می کند و باید در مسیر آینده پژوهی وحیانی بر مدار مطالعه و غور در آیات، بحث علایم حتمی و غیر حتمی هم باید مطالعه شود.
مدیر گروه مطالعات بنیادین پژوهشکده مهدویت و آینده اندیشی مسجد مقدس جمکران با طرح این سؤال که آیا اربعین یک وعده الهی یا یک علامت حتمی غیر حتمی است گفت: ما درباره اربعین چنین موضوعاتی را نداریم اما با منطق آیه شناسی اربعین یک آیه الهی است و آن هم یک آیه تحول بخش که محال ترین موضوع را در عالم که همان تجمیع قلوب و تحول قلوب است بر مدار ایمان و وفای به عهد نسبت به امام دارد شکل می دهد.
وی اربعین را در «فضای لآیات لاولی الالباب» و در فضای «سنریهم آیاتنا فی الآفاق و فی انفسهم حتی یتبین لهم انه الحق» قابل مطالعه دانست و خاطرنشان ساخت: در راستای اینکه اربعین یک آیه الهی است که آمده است تا تبیین گر حق باشد و حق مقاطع دارد، باید بررسی کنیم که اربعین کجای مسیر حق و نقشه حق را روشن می کند.
حجت الاسلام اصفهانیان، انقلاب اسلامی ایران، بیداری اسلامی و اربعین را حلقه هایی از یک زنجیره واحد و پیوسته به هم معرفی کرد که مبنای شکل گیری همه اینها تحول قلوب و تجمیع قلوب به دست خدای متعال در راستای یک وعده عظیم است و آن وعده «فجاسو خلال الدیار و کان وعد الله مفعولا» است یعنی اولین وعده از نابودی اسرائیل.
وی سامان یابی مباحث نظری دانشگاهها در راستای تشکیل پیکره امت واحده اسلامی جهت نابودی اسرائیل را ضروری دانست و اظهار امیدواری کرد با همت اساتید حوزه و دانشگاه بتوان این نوع از نگاه ، بررسی و نظریه پردازی را برای کشف مبدأ، مقصد و ایستگاه های بین راه اربعین و وعده های الهی مورد همت قرار داد و از طرفی و بر همین اساس همگان با برنامه عظیم اربعینی که از جانب خدای متعال که به این زمان هدیه شده هماهنگ شوند.