مقام معظم رهبری:
ملت ایران به فضل پروردگار، با هدایت الهی، با کمکهای معنوی غیبی و با ادعیهی زاکیه و هدایتهای معنوی ولیاللهالاعظم ارواحنا فداه خواهد توانست تمدن اسلامی را بار دیگر در عالم سربلند کند و کاخ با عظمت تمدن اسلامی را برافراشته نماید. این، آیندهی قطعی شماست. جوانان، خودشان را برای این حرکت عظیم آماده کنند. نیروهای مؤمن و مخلص، این را هدف قرار دهند.
آیندهی الهی، مطلوب همهی انسانهای آزادهی زمین بوده و رفع موانع تحقّق آن، وجههی همّت همهی رسولان الهی! این آینده که رسولان صاحب شریعت، فرماندهان و راهبران اصلی و زمینهساز در برپایی آن بودهاند، همان آیندهای است که به تعبیر کتب آسمانی پیشین از جمله ذکر، زبور، انجیل و قرآن کریم «زمین به بندگان صالح خداوند به ارث میرسد»[1] و زحمت رسولان در «برپایی مردم بهواسطه قسط»[2] به بار مینشیند؛ همان آیندهای است که «وعدهی خلافت الهی برای اهل ایمان و عمل صالح محقق میشود»، «دین مرضی برایشان مستقر میشود»، «دوران خوفشان به امنیت تبدیل میگردد» و در سرزمینشان «عبودیت بدون شرک محقق میگردد»[3]! به تعبیر «تلمود» کتاب مذهبی یهودیان، حکومت آرمانی آن دوران یا همان «حکومت ماشیح، خواست همهی رسولان الهی بوده است»!
این افق بلند و آرمانی که بر اساس منطق وحیانی و آسمانی، پیوسته مطلوب راهبران جبهه حق و باطل بوده، انگیزههای وسیعی از کاوشها، دانشها، تحولات و ساخت و ساز تاریخی و یا تقابلی آن را، بر مدار «نبرد نهایی» و «حکومت آرمانی» سامان داده است! موضوع مهمی که اساساً مغفول مانده و در کلان نگرشهای تمدّنی میبایست مورد مداقّه و سخن قرار گیرد[4].
اینک و در زمانهی ما، در قبال این افق بلند و نورانی، دو جریان عظیم در حال تغییر آرایش نهایی و تنظیم صفوف میباشد؛ از سویی جبههی باطل جهت «طراحی تقابلی» خود با جبههی حق و حکومت آرمانی آن، همچنین جهت فرایند کنترل و ادارهی جهان، «پروتکلهای صه یون» را در نیمهی دوم قرن 18 میلادی به عنوان قواعد مطلوب معرفی نمود و با مدلی برگرفته، بَدَلی و تحریفی از جامعهی موعود، به تحقّق «حکومت آرمانی» خود همت ورزید! حکومتی که بر اساس متن پروتکلها از راهبرد الهی، ارزشی و عهدینی «ارث زمین به صالحین»[5] و «خداوند برای هر یک از بندگان که بخواهد من جمله متّقین»[6] به راهبرد «حکومت یهود خواست خدا است» تغییر یافت و نهایتاً بهسوی «تحقق پادشاهی شیطان» ریلگذاری گردید! این جبهه، پس از جنگ جهانی دوم و بهویژه در طی چهار دههی اخیر، با موضوع «جهانیسازی»، ریل تصنّعی «آخرالزمان نهایی» و مباحث آپوکالیپسی (با حضور و تقابل 4 اسب سوار) را تشدید کرده و بیش از پیش، طراحی بدلی و تقایلی خود را آشکار نموده است[7]!
از سوی دیگر، طبق حقایق تاریخی منطبق با آیات سوره مائده[8]، سرزمین ایران از زمان صدر اسلام، با ولایتی الهی وارد تغییر روندی فرهنگی و تاریخی گشته و دین اسلام که با محوریت حجاز در حال گسترش بوده است، با فتح قلوب ایرانیان و در یک بازهی زمانی طولانی پس از ماجرای غدیر، پیشتازی خود را نصیب جامعه ایرانی قرار داده است. تا جایی که در روایات ذیل آیه54 سورهی مائده و آیهی دوم سورهی جمعه به نقل از پیامبر اکرم ص آمده است که اگر ایمان[9]، علم[10] و دین[11] در ثریا یعنی دورترین ستاره باشد، مردانی از سرزمین پارس به آن دست پیدا خواهند نمود و نیز نقل شده است که در آخرالزمان، دین را از ایرانیان فرا خواهید گرفت[12].
در راستای آنچه گذشت، چنانکه شاهدیم هرگاه دشمنان حق، با انواع جنگهای سخت و یا جنگهای نرم همچون جنگهای شناختی و هیبریدی به خاموشی نور خداوند[13] در منطقهی خاورمیانه و با محوریت اسلام شیعی در ایران اقدام کردهاند، او این چراغ را فروزانتر از گذشته کرده است. تا آنجا که اینک موازنهی قوای مذکور در منطقه و در عالم، پس از ظهور و بروز انقلاب اسلامی در ایران تغییر یافته و خدای متعال، زبان آیتگونهی خویش در عالم را، برای تحقق «آیندهی الهی» با ایجاد صحنهها و آیاتی همچون بیداری اسلامی، جریان عظیم اربعینی، فتوحات منطقهای، بیداری دلها در شهادت سردار آسمانی، پاسخ به مکر بیولوژیکی دشمنان در ماجرای ویروس کرونا و… شتاب داده است[14]. این سیر به لطف خدای متعال، ایران عزیز را جهت انجام «ماموریتهای الهی» و متعدد خویش، صاحب بصیرت، آبدیدهتر از فولاد و استوارتر از کوه خواهد ساخت[15] و حسب وعدهی قرآن در کریمهی 56 سورهی مائده، از هستهی مرکزی ایران، هستهای پیشتاز جهت «…حزب الله…» جهان شمول خواهد ساخت و در روندی تصاعدی تا دوران حاکمیت حق در آتیهی عالم، کارنامهی اعجابآور «…هم الغالبون» و پیوسته پیروز را کارنامهی این جبههی الهی قرار خواهد داد.
بر اساس رویکرد قرآنی روایی و نگرش تطبیقی، این تغییر روند فرهنگی و تاریخی در ایران ـ از صدر اسلام تا[16] وقوع انقلاب اسلامی[17] و تا امروز[18]ـ، با محوریت جریان نورانی و الهی «حب الحسین ع» شکل گرفته است، و در راستای قاعدهی «رفع جهالت و ضلالت از بندگان، متأثر از خون قلب حسین ع»[19] تا دوران آخرالزمان و ظهور[20] در ایران و جهان ادامه خواهد یافت! چرا که او «چراغ هدایت و کشتی نجات»[21] است و نسبت به سایر هادیان الهی، میزبانی خود از عموم را «اَوسَع وَ…اَسرَع»[22] قرار داده است تا انسانهای بیشتری را دستگیر باشد و سرعت رسیدنشان به مقصد نجات را صد چندان نماید[23]!
اینک ضروری است تا با فهمی دقیق نسبت به مباحث پیش گفته، از ظرفیتهای «حب الحسین ع» استفاده نموده و با عزمی جمعی نسبت به شعارهای مکتبی و آرمانی حضرتش، نصرتهای آسمانی را بهسوی جامعه جذب نموده، دلهای زمینیان را مجذوب کرده، ظرفیت وفاق کشوری، منطقهای، بینالمللی و فرا ادیانی را افزایش داده، و حرکت آخرالزمانی بهسوی ظهور موعود امم را بر اساس چارچوب ذیل، تسهیل و تسریع نماییم؛
۱ـ مأموریت ما؛ استفاده از ظرفیت جریانهای «اجتماع دهندهی قلوب»، برای ایجاد «اجماع نخبگانی» در عالم، جهت تحقق «وفای عهد نسبت به موعود امم» و «تعجیل در ظهور»
۲ـ چشم انداز؛ پیوند نخبگان جهانی با «نفحات دهری» و هدایتگر الهی [بهویژه پدیدهی عظیم «اربعین»] در طی مراحل ذیل: «رصد و کشف»، « شناخت و تبیین»، «همراهی کردن»، و «همراهسازی» (در راستای مأموریت مذکور و در بازهی زمانی10 ساله)!
۳ـ سیاستگزاری و راهبرد؛ ایجاد و تعمیق «گفتمان نخبگانی»، بر اساس «مبانی فطری و حقمدار»، جهت تحقق «مکتب علمی» و «مکتب هنری، رسانهای، اجتماعی…» وحیانی [به ویژه اربعین] در جهان، همچنین خلق «مدلهای طراز» در راستای تمهید ظهور!
۴ـ اقدامات اساسی؛ تحقق «فضاسازی»، «جریانسازی»، «شبکهسازی» و «اعلام و اعمال مواضع واحد جهانی» بر محور ارزشهای جهان شمول حسینی و تمهید جامعهی مهدوی، با استفاده از «قالبهای مختلف» علمی، هنری، رسانهای، اجتماعی… و با «تولید، ارائه و عرضهی سالیانه[و اربعینی] نخبگان «به محضر امام ع»
به فضل خداوند، موسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین ع در سالهای اخیر، با توجه به مباحث پیش گفته، در راستای تبیین و ترسیم آیندهی جبهه حق از طریق آیندهپژوهی مبتنی بر قرآن و عترت، مطالعات خود را در بخشهای قرآن پژوهی، روایات اهلبیت ع، مطالعات تمدنی، فرهنگی، اجتماعی و… آغاز نموده و با بهرهگیری از ظرفیت نهادهای مردمی داخلی و خارجی و بهرهگیری از جامعه متخصصین، به بسط و ترویج تفکر و فرهنگ قرآن و عترت در قالب برنامههای مختلف علمی فرهنگی برای اقشار مختلف جامعه بهویژه دانشگاهیان و نخبگان اقدام نموده است.
همچنین این موسسه با در نظر گرفتن ماجرای عظیم اربعین بهعنوان «بزرگترین گردهمایی عالم» و با توجه به سیل عظیم شیعیان و پاکطینتان در همراهی با نور حسینی(ع) و فراگیری این پدیدهی مبارک در سالهای اخیر، مطالعه و بررسی اربعین حسینی و غایت الهی آن را یکی از موضوعات اصلی خود قرار داده است. در همین راستا، اهم برنامهها و خدمات شکل گرفته از این مجموعه به شرح ذیل میباشد:
ـ برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی قرآنی، بر محور آینده، فرهنگ، هنر، رسانه و…
ـ برگزاری بالغ بر 300 کنفرانس، نشست علمی تخصصی و کارگاههای اندیشهورزی اربعینی
ـ برگزاری سه دوره همایش ملی «از غدیر تا اربعین» در پایتخت معنوی ایران، مشهد مقدس
ـ برگزاری هفت دوره کنگرههای بین المللی «عهد مع الحسین ع» و «لقاء الحسین ع» در منطقه بهویژه عراق
ـ تنظیم و تدوین خروجیهای مکتوب، هنری و رسانهای مرتبط با برنامههای فوق الذکر
ـ راه اندازی ستاد معرفتی و علمی اربعینی (آیات نور)
ـ …
امید که این اندک، به پیشگاه برتر از سلیمان عالم مقبول افتد و در تمهید ظهورش مؤثر قرار گیرد، انشاءالله.
[1] ـ سوره أنبیاء، آیه105.
[2] ـ سوره حدید، آیه25.
[3] ـ سوره نور، آیه55.
[4] ـ ر.ک کتاب «تاریخ تمدن و ملک مهدوی»؛ همایون، محمد هادی، انتشارات دانشگاه امام صادق ع.
[5] ـ سوره أنبیاء، آیه105.
[6] ـ سوره اعراف، آیه128.
[7]ـ ر.ک مبحث «رویکردهای آخرالزمانی متداول، مطابقتی با نگاه قرآنی و روایی ندارد»؛ اصفهانیان، سعید، خبرگزاری مهر.
[8]ـ سوره مائده آیه51ـ59.
[9]ـ بحارالأنوار، ج22، ص52، باب37.
[10]ـ کنز العمال، ج12، ص91.
[11]ـ تفسیر مجمع البیان، ج3، ص321.
[12]ـ بحار الانوار، ج5، ص46 و بحار الانوار، ج67، ص168؛ «همچنان که شما (عربها) به خاطر حمایت از دین، آنان را با شمشیر خواهید زد، دنیا منقضی نمیشود و به آخر نمیرسد، مگر اینکه همین ایرانیان به خاطر تازه شدن اسلام و حمایت از قرآن، و پیاده شدن دستورات آسمانی این کتاب الهی، شما را با شمشیر خواهند زد و با شما خواهند جنگید».
[13] ـ سوره صف، آیه8.
[14]ـ ر.ک یادداشت «سالهایی پرحادثه و پر شتاب در راستای مأموریت الهی انسان»؛ خبرگزاری تسنیم.
[15] ـ بحار الانوار، ج 60، ص216؛ روایت امام کاظم ع: «رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یدْعُو النَّاسَ إِلَی الْحَقِّ یجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ الْحَدِیدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّیاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا یمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا یجْبُنُونَ وَ عَلَی اللَّهِ یتَوَکَّلُونَ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِین».
ر.ک مبحث «نقش بصیرت در دفع فتنههای دوران غیبت/ کیفیت انتظار در گام دوم انقلاب»؛ خبرگزاری شبستان.
[16]ـ مقاله مأموریت الهی ملت ایران، سعید اصفهانیان؛ «تحولات حبّی» دوران دولت آل بویه در قرن چهارم هجری، «تحولاتی ولایی» به ویژه در دوران حمله مغولها در قرن هفتم هجری، گسترش جامعه «دین مدار» دوره صفویه و نهایتاً ایجاد جامعه دارای «ساختار ولایی» در زمان انقلاب اسلامی ایران، همه و همه حکایت از تحولی بنیادین در خلال زمان و در این سرزمین نورانی دارد!
[17]ـ صحیفه امام؛ ج17، ص482: «انقلاب اسلامی ایران، پرتوی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن است».
[18]ـ اینک ایران اسلامی، در 40 سالگی انقلاب خود، با شتاب حوادث و آزمونهای عظیم، وارد عرصهای دیگر از رشد و بلوغ خود شده است.
[19]ـ تهذیبالأحکام شیخ طوسی، ج6، ص113؛ قال الامام الصادق ع: «…وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیک لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَک مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلالَةِ…».
[20]ـ إلزام الناصب فی إثبات الحجة الغائب (عج)، ج۲، ص۲۳۳.
[21]ـ عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج1، ص59 – 64؛ قال رسول الله ص: «إِنَّ الْحُسَینَ بْنَ عَلِی فِی السَّمَاءِ أَکْبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمَکْتُوبٌ عَنْ یمِینِ عَرْشِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِصْبَاحُ هُدًی وَ سَفِینَةُ نَجَاةٍ».
[22]ـ بحار الانوار، ج۲۶، ص۳۲۲؛ قال الامام الصادق ع: «کلنا سفن النجاة لکن سفینة جدی الحسین ع اوسع و فی لجج البحار اسرع».
[23]ـ ر.ک مبحث «هدف امام حسین، نجات بخشی تاریخ است»؛ خبرگزاری مهر.