معاون پژوهشی موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام در همایش ملی از غدیر تا اربعین که در حرم مطهر علیابن موسی الرضا علیهالسلام مشهد مقدس برگزار شد با بیان اینکه تمام تلاش دستگاه های نبوت و امامت، دستگاه اباعبدالله، دستگاه مهدویت همه بر یک نقطه متمرکز هستند و آن نقطه «یعبدوننی لایشرکون بی شیئاً» است؛ گفت: پیشنهاد میشود شعار اربعین، زیارت تمدن ساز باشد.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالحمید واسطی با اشاره به مدلهای لایههای نیاز انسان از قبیل مدل مازلو، مدل مکسنیف، آلدرفرد و مدل یانگ، گفت: یک مدلی بر اساس نگرش اسلام در مؤسسه مطالعات راهبردی پردازش شده که بر اساس آن باید توسط تمدن اسلام فرآیندهای پاسخگویی آن شکل بگیرد و آن افزایش حس حضور خدا در تمام فرآیندهای رفع نیاز است.
وی تصریح کرد: اگر افزایش حس حضور خدا در تمام فرآیندهای رفع نیاز را برداریم، تمدنی که به اسم اسلام باشد با یک تمدنی که سکولار باشد تفاوتی نخواهد داشت چرا که همه میخواهند نیازها را برطرف کنند. در آن لایههای نیاز هم خودآگاهی و خودشکوفایی قرار گرفته و از حیث انسانی هم روی آن کار می شود اما فعالیت تمدن اسلام، افزایش احساس خدا در فرآیندهای رفع نیاز است و هنر تمدن اسلام، هنر دستگاه های نبوت، هنر دستگاه های امامت، هنر اباعبدالله الحسین و هنر مهدویت، این افزایش احساس حضور خداست.
عضو ستاد معرفتی و فرهنگی آیات نور مهدی(عج) با تاکید بر اینکه شاخص عبودیت خالص در مواقع تصمیم گیری؛ تصمیم بر اساس حس حضور خداست که گاهی بر اساس رضای خدا و گاهی در یک مرتبه بالاتر است گفت: وقتی اربعین تمدن ساز به عنوان یک کد و یک راهبرد پیشنهاد می شود، اگر تمدن اسلام شاخصهاش افزایش احساس حضور خداست، اگر شاخصهاش عبودیت خالص یعنی تصمیم گیری بر اساس احساس حضور خداست؛ آنگاه اربعین بخواهد تمدن ساز باشد، باید روی افزایش حس حضور خدا در این واقعه ی بی نظیر جهانی کار شود.
دکتر واسطی تمام کارهای رسانه ای، تمام کلیپ ها، بیلبوردها، بروشورها در اربعین را زمانی در مسیر تمدن سازی مناسب و مؤثر دانست که با آن افراد به سمت حس حضور خدا حرکت کنند و اثرش این باشد که وقتی زوار از سفر برمیگردند اگر یک پرسش نامه طبق ضوابط پژوهشی رشته جامعه شناسی به آنها بدهیم و بگوییم که حسشان از این سفر چقدر تغییر کرده، نتیجه پرسش نامه این باشد که از کل مجموعهی احساسهایی که در وجود ما حاصل شد، اصلی ترین موردش این بود که حس ما از حضور خداوند در این سفر تقویت شد.
معاون پژوهشی موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام ادامه داد: مفاهیم موجود در زیارت اربعین یک سری دعا یا توصیه اخلاقی صرف نیستند، بلکه به عنوان یک راهبرد در فضای تمدن اسلام مطرح می شوند همانگونه که گزارههای دین، گزارههای راهبردیاند نه توصیه های اخلاقی صرف، در زیارت اربعین طبق تمام فرآیندهای اربعینی باید افراد بعد از سفر سطح آگاهی و دانششان از زندگی تغییر کرده باشد بدین معنی که اگر قرار باشد آگاهی افراد به زندگی شان عوض شود باید مصداق معنای زندگیشان تغییر کند. بر این اساس پیشنهاد میشود در مسیر چه از لحاظ بصری و چه چیزهایی را که باید زائرین مطالعه کنند مطالبی گفته شود که یکی از پایه هایش در بحث معنای زندگی متمرکز شود.
انتقال بحث حاجتخواهی به خداخواهی، با شعاری که حاجتخواهی لازم است ولی کافی نیست، حضور یک تور نخبگانی بین المللی و داخلی از جامعه شناسان، روان شناسان و دانشمندان علوم سیاسی و… برای دیدن اتفاقاتی که در سفر اربعین در حال شکل گیری است و دعوت از کسانی که میخواهند در این عصر معجزهای را با چشمان خود ببینند برای حضور در سفر اربعین پیشنهادهای دیگری بود که حجت الاسلام واسطی در این همایش ارائه داد.