رئیس پژوهشکده سرطانشناسی جهاد دانشگاهی در همایش از غدیر تا اربعین که در مشهد مقدس برگزار شد با بیان اینکه بر اساس مستندات موجود، آنچه که مسلّم است، امام حسین علیهالسّلام حرکتشان در مسیر اصلاح رقم خورده است گفت: برنامه ی صالحیت و اصلاح در فضای نور و با ابزار نور در حال شکل گیری است.
کیوان مجید زاده ادامه داد: امام علیهالسّلام؛ امام تمام زمانها و تمام مکانها هستند، امامِ عالَم هستند. اگر بخواهیم فرمایش ایشان را تبیین کنیم، همهی ما میپذیریم که این اصلاح در امّت جد به هیچ وجه محدود به زمان و مکان خاصّی نیست و همیشگی است. در کلّ زمان و در کلّ مکان، جاری و ساری است و ایشان نقطهی مطلوبی را در نظر دارند. موقعیت آرمانی مشخّصی را در بحث اصلاح در نظر دارند. بنا دارند حرکتی را شروع بکنند و خروج کردند برای شروع حرکتی که به یک جامعه و شهر آرمانی ختم بشود که این شهر آرمانی را در همین کلام کوتاهشان تعریف می کنند که منظورشان شهر اصلاحات است و به تعبیر قرآن شهر صالحین، شهر کسانی که اهل اصلاحاند و اصلاحات را انجام می دهند، بنابراین حرکت امام حسین علیهالسّلام باید برای طرح ریزی و پایه ریزی و ایجاد جامعهی صالحین باشد و این مفهوم در جای جای قرآن موج می زند. در قرآن، مؤمنین به سمت صالح شدن و پیوستن به جمع صالحین و ایجاد آرمان شهر صالحین دعوت میشوند.
عضو ستاد معرفتی و فرهنگی آیات نور با اشاره به روش تربیتی صالحین گفت: صالحین در درجهی اول در فضایی از نور تعلیم و تربیت اهل بیت علیهم السّلام به اصلاح اعتقادات، افکار، ایمانیات، روحیات و امیال، صفات، اخلاقیات و تقواییات و رفتارهای خودشان می پردازند، یعنی در درجهی اوّل، اصلاح خود در نور اهل بیت علیهمالسّلام و نه اصلاح خود توسّط خود! صالحین به دنبال خودسازی نیستند، صالحین به دنبال فضا و شرایطی هستند که امام ساخته باشند. اهل بیت ساخته باشد و در مراحل بعد؛ از مجرای وجود صالحین، محیطشان اصلاح می شود. این محیط جنبه های مختلفی را شامل می شود، جنبه های انسانی و اجتماعی. وقتی اصلاحات فردی انجام شد، نور اهل بیت علیهمالسّلام، نور خدایی از مجرای وجود صالحین به محیط آنها و اطراف آنها منتشر می شود و اصلاحات در محیط آغاز تمام می شود و به پیش می رود. بدیهی است که آرمانی ترین شکل این اصلاحات در همان آرمان شهری است که در همهی ادیان به آن وعده داده شده است، آرمان شهر ظهور اباصالح (عج).
مجید زاده تصریح کرد: در حقیقت جامعهی آرمانی که امام حسین علیهالسّلام برای ایجاد آن خروج کردند، همان جامعهی آرمانی بهشت ظهور امام زمان (عج) است لذا نگاه ما به مقوله ی اربعین این است که اساساً خروج امام حسین علیهالسّلام در راستای ظهور امام زمان(عج) بود و باید اربعین را در راستای بحث صالحیت و رسیدن به آن آرمان شهر و بهشت ظهور ببینیم.
رئیس پژوهشکده سرطان شناسی جهاد دانشگاهی افزود: امروز اگر توجّه کنید در اقصی نقاط کشورمان و بسیاری از کشورهای منطقه و دنیا، کشش عجیب و جذّابیت ویژهای در اربعین برای حرکت به سوی حرم مبارک امام حسین علیهالسّلام ایجاد شده است. سوال این است که این کشش از کجا آمده است؟ چرا در گذشته وسعت موضوع این قدر زیاد نبود؟ چه اتّفاقی دارد میافتد؟ چه تغییر برنامه ای را خدا در نظر دارد؟ مفهوم برنامه(برنامهی خداوند)، از آن مفاهیمی است که ما در ادبیات دینی خود کمتر به آن تأکید می کنیم. همهمان به آن قائل هستیم و ایمان داریم که خداوند برای نظام عالم برنامه دارد. خداوند برنامه اش را پلّه پلّه اجرا می کند و به ثمر می رساند. ما باید هوشمندانه و زیرکانه رصدکنندهی برنامه های الهی باشیم.
دکتر مجیدزاده با بیان اینکه در ماجرای اربعین، یک برنامهی متفاوت و جدید در حال رقم خوردن است گفت: نباید از اربعین ساده عبور کنیم! اگر ساده از کنارش بگذریم، بهره مندی لازم را از این برنامه نخواهیم داشت. فقط و فقط در صورتی می توانیم بهرهمندی مناسب از این برنامه ی الهی را داشته باشیم که با دقّت و حسّاسیت ویژه به آن توجّه کنیم و عناصر مختلفش را شناسایی کنیم و ابعاد مختلفش را ببینیم و در نظر گرفته و استفاده کنیم.
وی تاکید کرد: برنامهی جدید را باید در راستای ایجاد همان آرمان شهر ببینیم، همان بهشت ظهور یعنی در راستای صالحیت، بنابراین، برنامه همان برنامهای است که امام حسین علیهالسّلام برای آ ن خروج کردند و البتّه همان برنامهای است که تمام انبیاء و رسل (ع) آمده اند که آن برنامه را اجرا کنند. برنامه ی اصلاح، برنامه ی صالحیت.
عضو ستاد معرفتی و فرهنگی آیات نور شکل گیری برنامهی صالحیت و اصلاح را در فضای نور و با مقوله ی نور ممکن دانست و ادامه داد: ما باید به موضوع نور توجّه جدّی داشته باشیم. به نظر می رسد آن چیزی که دارد قلوب را عاشقانه به سمت و جهت خودش جلب می کند و می کشاند، نوری هست که امام حسین علیهالسّلام در ماجرای اربعین توسعه می دهند.