اربعین بهترین حرکت جمعی برای لقاء امام است

در پیاده روی اربعین رعب الهی مشخص است
۱۳۹۵/۰۷/۰۳
عاشورا محور تاریخ است
۱۳۹۵/۰۷/۰۳

عضو هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم در همایش ملی از غدیر تا اربعین گفت: اربعین بهترین حرکت جمعی برای لقاء امام است، وی ادامه داد: اربعین حلقه اتصال نقطه تاریخ غدیر،عاشورا و ظهور است.
وی افزود: در این میانه نقطه آن اتفاق تمایزبخش چیست؟ غدیر نقطه عطف تعیبن امامت بود امامتی که باید در طول تاریخ خواستگاه تمدنی دنیای اسلام باشد.
عضو هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه عاشورا مظهر انقلاب تمدنی است بیان کرد: ظهور نقطه اوج شکوفایی ولایت حق در قالب ایجاد مدنیت جدید است. نصب امیرالمؤمنین به این خاطر است که محوری تعیبن شود تا با تکیه بر ان تمدن سازی صورت گیرد.
وی عنوان کرد: تمدن مگر غیر از این است که می خواهد نظام برای اسلام و مسلمین ایجاد کند و امام هم محور وحدت بخش است هم محور تمایز بخش است چون علی مع الحق والحق مع علی. پیروزمند عاشورا را انقلابی برای رسوا کردن تمدن عملی دانست و یادآور شد: آنچه که سیدالشهداء را به این گونه قیام واداشت دفاع از حق بود.
وی با اشاره به اینکه دوست داشتن حق و باطل در کلام امام نیست بلکه در انجام عمل است تصریح کرد: امام حسبن(ع) می فرمایند سبک زندگی شما عوض شده و این نفوذ فرهنگی جبهه نفاق در قالب تمدنی باعث شد سیدالشهداء قیام کند.
وی اشاره ای به مقوله ظهور داشت و افزود: ظهور یعنی تحقق تمدن اسلامی در ظرف امکانپذیر دنیا و مؤلفه قلوبی که حضرت می فرمایند اگر باشد ظهور تحقق می یابد آنجا انجام می شود.
عضو هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم خاطر نشان کرد:
غدیر خواستگاه تمدن سازی است و عاشورا راهبرد تمدن سازی و مظهر حرکت و جوشش جمعی و تسلیم ناپذیری است و ظهور هدف تمدن سازی است.
وی ادامه داد:کنگره اربعین یعنی تحقق عملی سخن امام حسن عسکری (ع) است که فرمودند از علامات مومن است چون بر محور تولی و تبری اربعین اتفاق می افتد نشانه ای از بودن پای آن در غدیر است عاشورا هم هست چون قیام در ان جایگاه دارد.
این محقق ایرانی عنوان کرد:اربعین بهترین حرکت جمعی برای لقا امام است و به این خاطر پایی در ظهور دارد پیوند غدیر ،عاشورا و ظهور ظرفیت کنگره اربعین است.
وی گفت: میلیونها مسلمان حج به جا می آورند اما چون محور ولایت وجود ندارد تمدن یاری رخ نمی دهد. امام می فرمایند اتمام حج لقاء امام است و ظرفیت تمدن سازی حج از آن گرفته شده چون در آن برأت از دشمنان خدا و نیست.
پیروزمند اربعین را لقاء امام بر پایه توحید بیان و یادآور شد: فرهنگ و تمدن دو روی یک سکه اند که از هم جدا شدنی نیز نیستند و قانونگرایی و با محبت یودن مردم نشانه تمدن است.
تبیبن ظرفیت تمدن سازی نوین اسلامی توسط کنگره اربعین اینگونه قابل دستیابی است گه ویژگی های اربعین شناسایی شود.
نظام فرهنگی، سیاسی یا اقتصادی را اربعین ایجاد کرده است؟
وی گفت: برپایی اربعین در ده روز نشانه تمدن اربعین است و ویژگی های فرهنگی در اربعین محبت ،تواضع ،ادب،اخلاص،تقوا و وجود دار است.احیا اربعین احیا شعائر است. در اربعین ذکر وجود دارد کسی که حرکت می کند خودش را در ببت امام می بیند و بیت امام محل ذکر است.
عضو هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم افزود: در اربعین توسل و شجاعت وجود دارد و این ویژگی های فرهنگی در اربعین چه چیزی را رقم زده است؟ همه کار فرهنگی انجام می دهند نه کار سازمان فرهنگی. از بعد اقتصادی نیز در اربعین سخاوت میزبان وجود دارد اگر زائر مشهد مقدس بخشی از لذتش در گرو رفاه است در اربعین لذت حضور در خانه یک شخص روستایی لذتبخش است و اقتصاد مقاومتی در این ماجرا پیداست.
وی اشاره به بعد سیاسی اربعین کرد و اظهار داشت: از بعد سیاسی اوج مشارکت و اعتماد وجود دارد به گونه ای که میزبان افراد را نمی شناسد و آنها را در اندرونی خانه خود جا می دهد این ساختار یک الگوی محور قدرت را بر محور تولی و تبری ایجاد کرده است. اگر اربعین یک مدنیت و خیزش جمعی برای زیارت سیدالشهدا ایجاد کرده است چرا زیارت امام عصر و زیارت نقطه اوج تاریخ بشریت یعنی ظهور چنین ظرفیت را نداشته باشد.
پیروزمند ادامه داد: چرا این احساس حضور و دلدادگی را در محضر امام عصر نداریم؟ امام حاضر است و ما غایب هستیم اگر ما هم حاضر شویم مقیاسی که در اربعین هویداست در ظهور با گسترش بیشتر قابل لمس است اربعین حلقه اتصال به نقطه تاریخ است.در این به نقطه آن اتفاق تمایزبخش چیست؟
وی افزود: غدیر نقطه عطف تعیبن امامت بود امامتی که باید در طول تاریخ خواستگاه تمدنی دنیای اسلام باشد و عاشورا مظهر انقلاب تمدنی است و علیه تمدن سازی بدلیل و همچنین ظهور نقطه اوج شکوفایی ولایت حق در قالب ایجاد مدنیت جدید است.
عضو هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به اینکه نصب امیرالمؤمنین تعیین محوری است تا بر آن تمدن سازی تکیه زند گفت: تمدن مگر غیر از این است که می خواهد نظام برای اسلام و مسلمین ایجاد کند و امام هم محور وحدت بخش و تمایز است. علی مع الحق والحق مع علی.

نظرات بسته شده اند

فارسی