شنبه مورخ نوزدهم شهریور 1401 به وقت حسین ع
به وقت حسین علیه السلام
شرح فعالیت های زیر ساختی _فرهنگی موکب حضرت فاطمه الزهرا «علیها السلام» :
1-برگزاری گعده علمی – معرفتی خواهران گروه فرهنگی موکب اربعین بستر ظهور
2-مصاحبه مع الصالحین با حاج آقا وهابی مسئول محترم فرهنگی موکب
3-مصاحبه تجربه نگاری مع الصالحین با حجة الاسلام عباسی خادم روانشناسی اسلامی
4-برگزاری حلقه معرفتی زیست اربعینی با حضور دکتر محکی یکی از اساتید علمی
5-ضبط ادامه جلسه دوم برنامه مع الصالحین در حوزه تجربه نگاری خبرگان از حجت الاسلام دکتر مهکام با موضوع زیست اربعینی ، تحول فردی ، اجتماعی و امتی
6-مصاحبه تجربه نگاری مع الصالحین با حاج آقای طباطبایی
7-مصاحبه تجربه نگاری مع الصالحین با خانم ریحان فرهادی خادم روانشناسی اسلامی
8-برگزاری کارگاه کبوترانه در حسینیه کودک
9-مصاحبه تجربه نگاری مع الصالحین با خبرنگار و فعال رسانه ای
10-مصاحبه تجربه نگاری مع الصالحین با استاد حوزه و دانشگاه
11-مصاحبه تجربه نگاری مع الصالحین با دکتر سید جلال خادمی مشاور خانواده
12-مصاحبه تجربه نگاری مع الصالحین با خانم مرضیه مقیمی دستیار کارگردان گروه نمایش مذهبی خاک
13-مصاحبه به وقت حسین ع با زائران و خادمان حسینی
نسل حسینی ، حسینیه کودک :
کارگاه کبوترانه:
در کارگاه کبوترانه، ابتدا با معرفی پرندگان و آشنایی کودکان با کبوتر، در قالب داستانی از زبان کبوترِ خانه ی امام حسین «علیه السّلام» کودکان با صفاتِ نیکو و خوبی های امام آشنا شدند. از جمله فعّالیت های این کارگاه عبارتند از:
1-درست کردن کاردستی ریسه ی یا حسین
2-کاردستی پرنده
3-آشنایی با امام حسین «علیه السّلام» و خانواده ی ایشان
4-نقاشی پرنده با رنگ انگشتی
5-آب بازی در بین الحرمین به شکل نمادین با ذکر یا حسین
گعده ی علمی- معرفتی خواهران گروه فرهنگی موکب اربعین بسترِ ظهور:
واژه «فجر» در سوره مبارکه ی فجر تعبیر به ظهور امام زمان «علیه السّلام» شده و از سوی دیگر سوره فجر معروف به سوره ی امام حسین «علیه السّلام» است. چه ارتباطی میان این دو بحث وجود دارد؟ اربعین بسترِ ظهور است. در اربعین تربیت هایی نهفته است که فضایی بهشت گونه بر آن حاکم است و خصوصیات بهشت گونه ی ظهور در یک سطح پایین تر در اربعین به ما نشان می دهد. امام حسین «علیه السلام» را کِشتی نجاتِ اهل عالَم می دانند، همگانی و اوسع هم هست؛ بنابراین خود امام حسین «علیه السّلام» همه ی افراد را یکی یکی اصلاح می کند. پس باید ابتدا به کسب معارف و سپس به عمل پرداخت.شعارهای اربعین از جمله «الحُسَین یَجمَعُنا» همان حسینی شدن است. ادامه دارد……
اساتید و نخبگان و زیست حسینی
دکتر مهکام، دکترای روانشناسی بالینی :
برخی افراد حتی بعضی از روحانیون معتقدند فضای اربعین، فضای مشاوره نیست. در جواب چنین افرادی باید گفت مگر پاسخگویی به سؤالات شرعی یا پزشکی و کفاشی و خیاطی ارتباطی با امام حسین علیه السلام دارد ؟! یک نفر هم مشکل روانشناسی دارد و ما مشکل او را حل می کنیم . قابل ذکر است که در همین سه روز اخیر شش مورد که سابقه خودکشی داشتند و در فکر خودکشی بودن را مشاوره دادیم . یک نمونه جالب که مراجعه کرد یکی از اعضای تیم ملی بود که در سفر اربعین حضور داشت اما با اهل بیت «علیهم السّلام» قهر کرده بود به گونه ای که حرم آن بزرگواران نمی رفت ؛ با ارائه راهکارهای روانشناسی و تبیین جایگاه امامان و نسبت ما با ائمه مشکل او را حل کردیم. روایات بسیاری داریم که برطرف کردن مشکلات مردم اَفضَل مِنَ العِبادات هست. در این راستا ما در هفته اول شروع کرونا نزدیک به 200هزار مشاور در 14استان دادیم و بزرگترین مداخله روانشناختی کشور را ثبت کردیم که در کل دنیا چنین چیزی سابقه ندارد همچنین نظام روانشناسی و وزارت بهداشت به ما تقدیرنامه دادند. ما کاملا مستقل هستیم و هیچ ارگان و نهادی و سازمانی و حوزه علمیه ای ما را حمایت نمی کند و به طور خودجوش 6نفره این سیستم را به اینجا رسانده ایم. در بحث کرونا در اربعین 98ما اولین گروهی بودیم که وارد بیمارستان شدیم و 43بیمارستان را پوشش دادیم. 480طلبه را به عنوان پروتکل امیدبخشی، پروتکل اضطراب مرگ، پروتکال تاب آوری، پروتکل مدیریت استرس آموزش دادیم همچنین با لباس کامل پزشکی به بیمارستان ها می رفتند و تک تک بیمارها را ویزیت می کردند و تا هفت روز بعد، از نظر روانی آن ها را آماده می کردند که تسلیم مرگ نشوند.
خادمان و زیست حسینی :
معصومه زهراکار، مسئول کمیته فرهنگی خواهران موکب، از تهران:
اربعین پیام ماندگاری حق و زوال باطل و پاسخ به ندای «هَل مِن ناصِرِ یَنصُرُنِی» است. اربعین ترسیم فرهنگ مهدوی است که انسان ها را به توابع و خودسازی رسانده و برای ظهور آماده می کند. اربعین، نهضت حسینی را زنده نگه داشته و امروزه به یک نهضت جهانی تبدیل شده است و سیل مشتاقان را به سمت خود می کشاند؛ «حُبُّ الحُسَین یَجمَعُناا». اساس و اصل پیاده روی برای زنان و به تبعیت از حضرت زینب «سلام الله علیها» است و اگر برای زنان مطرود بود پس چرا امام حسین «علیه السلام» خانواده خود را همراه آوردند. معرفی فعّالیت های موکب: حسینیه ی کودک، انتظامات، مراسم های موکب، مستندسازی، تهیه ی بولتن و کلیپ، تعزیه، طب سنتی توسط زائران، مشاوره، توزیع پوسترهای عاشورایی.
ریحان فرهادی، مشاور و مدرس، از لرستان:
سفر اربعین، سفری معنوی است که در آن برای من اتفاقاتی رخ داد از جمله اینکه با وجود ویژگی هایم که در اثر سختی سفر و کم خوابی و گرما … دچار سردردهای شدید می شوم اما به لطف امام حسین «علیه السّلام» ذره ای از این مشکلات من را خسته و بیمار نکرده بلکه راغب تر هم کرده به گونه ای که توانستم به خودسازی روانی دست پیدا کنم. از جمله مزایایی که در این سفر گروهی به دست آوردم:
1- آشنایی با همکارانی که داشته هایی را آموزش دادند و روحیه ی تعاون را تقویت دادند.
2-مشاوره هایی که بدون هیچ مزدی بالاترین پاداش یعنی لبخند رضایت بخش مراجعان را به همراه داشت.
3-مشاوره و دور همی هایی با جوانان و نوجوانان که با وسعت دیدگاه آن ها را نسبت به مسائل آشنا شدم و چنین چیزی در اتاق های مشاوره تجربه نمی شود.
4-کار مشاوره در این سفر بدون وقتِ قبلی و منشی و قرار داد مالی انجام می گیرد و در اصل، مُزدها و وقت ها از طرف فرشته ها و میزبان اصلی ما تعیین شده تا همگی از برکات بهره مند باشیم.
زیارت پیاده اربعین؛ سرمشق خودسازی فردی و اجتماعی؛ تمرین نگرش وحدت گرای امت محور
علی اصغر محکی :
هر زائر اربعین حسینی، گذشته ای مختص و منحصر به خود دارد که در گذر زمان، از تجربه های دست اول (مشاهدات و حسیّات شخصی) و تجربه های دست دوم (شنیده ها، برداشت های غیرمستقیم روایی و تعلیمات) بارور شده و اینک ابعاد شناختی، باورها و جهت گیری های او را شکل داده است. در یک نگاه کلی، مشی فکری و رفتاری انسان ها، ملهم از دو آبشخور “تفکر مادی-انسان محور” و یا “تفکر توحیدی خدامحور-معادباور” است. زیارت پیاده اربعین، تقویت کننده مشی فکری و رفتاری (شیوه زیست) توحیدی، بر مبنای حُبّ الحسین و آموزه های عاشورایی است. تمام کسانی که در هر سطحی از شناخت و معرفت، گام در مسیر زیارت اربعین می گذارند ، گام های خودسازی فردی را در قالب مانور زیست اربعینی طی می کنند.
پس نخستین گام تحولیِ قرار گرفتن یک فرد از قاطبه عموم در مسیر اربعین، تغییر در حوزه شناخت، باور، احساس و رفتار فردی او است.اما گام دوم، یعنی تحول جمعی، ماحصل تعاملات انسانی در رهگذر حضور در مسیر سرزمین عتبات است که انرژی اولیه را، در اثر همپایی در مسیر و مقصد مشترک، مناسک و آیین های مشترک، کثرت مراوداتِ همدلانه در فضایی ملهم از روابط متقابل زائر-خادم، به سینرژی فزاینده جمعی تبدیل می کند. در این جا افراد، فراتر از خودِ تحول یافته، به جمعِ یکپارچه، همدل و منسجم نزدیک می شوند .در مرحله سوم ، این اجتماع انسانی، با بهره گیری از روابط میان فرهنگی، روی شکاف تفاوت ها و کثرت های قومی، نژادی، فرقه ای، زبانی و مذهبی پل می زنند و با تاکید بر مشترکات (حُبُّ الحسین، وجود مقصد واحد، درک حضور در سرزمین ظهور و قرار گرفتن در هاله ی ولایت)، جلوه هایی ناب و خاص از انوار نازله آسمانی را به خود جلب می کنند تا زمینه تقویت و توسعه اُمّت واحده فراهم شود. این مرحله سوم، نیازمند حداقلی از عرفان و حداکثری از مجاهدت اخلاص، بصیرت و صبر است. لذا زمان بر است و مستلزم تداوم و استمرار زمانی همراه با تکاپوی معرفتی، عرفانی و اخلاقی. بنابراین تا کنون تجلّی مرحله سوم، جمعی از خواص را شامل شده و بر خلاف دو مرحله نخست، هنوز عمومیت معنادار نیافته است. (بسیاری از تفسیرهای منتقدانه خواص که این روزها به ویژه در فضای نشر می یابد، ناشی از نادیده گرفتن غایت مهم و نقش سرنوشت ساز زیارت پیاده اربعین در رویدادهای آینده جهان است.) مرحله چهارم که ناشی از عمومیت یافتن مرحله سوم است، بیش از هر چیز نیازمند تعامل و تعاطی اندیشه و عمل مجاهدانه خواص بصیر، صبور و مخلص است تا با بهره گیری از قوت ها (عوام تحول یافته و خودساخته؛ و امّت تحول خواه و امام جو) و همچنین فرصت ها (“امداد الهی” و “کرامات ولایی“) بر تهدیدات (ترفندها، مکرها و وسوسه انگیزی های شیطانی سردمداران تمدن مادی) غلبه کنند. برآیند توفیق در بهره گیری از قوت ها و فرصت ها برای غلبه بر تهدیدات، ظهور و بروز تمدن الهی و مُلکِ مهدوی است که خداوند وعده آن را به عنوان “مُلک آجله” (دیررس- آخرالزمانی) داده و پیشتر نیاز در قالب مُلک هاای “عاجله” یوسفی، سلیمانی، داوودی و موسایی، ظهور و بروز عاجل (زودرس) داشته اند. پس می توان در الگوی تحولی زیست اربعینی، چهار مرحله تحول فردی، تحول جمعی، شکل گیری امّت واحده و تجلی ملک الهی را پیش بینی کرد و امیدوار به تحقق آن، بر اساس سنت وعده داده شده الهی بود. کارکرد ویژه نظام ولایی الهی در این مسیر تحولی، (در پاسخ به توکل، مجاهدت خالصانه، صبر و بصیرت) خنثی سازی ترفندها و مکرهای شیطانی و کنار زدن چالش ها، از جایی است که انسان ها حتی فکرش را هم نمی کنند!
(و من یتقل الله یجعل له مخرجا)؛ (والذین جاهدوا فینا، لنهدینهم سبلنا)، (ان تنصروالله ینصرکم و یثبت اقدامکم.)نکته مهم این که آحاد اُمّت در این مسیر مبتلا به آزمون هستند (همان گونه که قوم موسی مبتلا و مردود شدند)، که اگر از این آزمون سربلند بیرون آیند، دیر یا زود، مُلک موعود رُخ نشان خواهد داد. بر اساس این کلان الگو، می توان مطالعات و پژوهش هایی را در جهت سنجش تحولات فردی و جمعی راه پیمایان در طریق اربعین، انجام داد و حتی می تواند مطالعات تطبیقی راجع به فاصله وضعیت موجود و وضعیت مطلوب صورت گیرد. بخشی از مطالعات نیز باید ناظر بر موانع و شرایط تسهیلگر این تحولات اربعینی باشد.
به موازات مطالعات مربوط به سنجش تحولات فردی و جمعی، لازم است تحقیقات کیفی، گفتمانی، آینده پژوهی و پژوهش های قرآنی و روایی نیز در باره گام های سوم و چهارم انجام شود تا روشن گردد چه موانعی سد راه تحقق وعده الهی از مسیر زیست اربعینی می شود.
برای اطلاع بیشتر از آن چه در اربعین در گذر است می توانید در مسیرهای زیر ما را دنبال کنید