گزارش کنگره بین المللی اربعین، روز هفتم

گزارش کنگره بین المللی اربعین، روز ششم
۱۴۰۱/۰۶/۲۷
گزارش کنگره بین المللی اربعین، روز هشتم
۱۴۰۱/۰۶/۲۷

سه شنبه مورخ بیست و دوم شهریورماه 1401 به وقت حسین ع

شرح فعالیت های زیر ساختی _فرهنگی موکب حضرت فاطمه الزهرا «علیها السلام» :
1-برگزاری گعده علمی تخصصی اساتید با حضور حجه الاسلام دکتر منصوری ، حجه الاسلام غروی ، حجه الاسلام جعفر مرادی ، دکتر محمود سعیدی و حجه الاسلام دکتر علوی مهر
2-مصاحبه تجربه نگاری مع الصالحین با دکتر فائق پزشک ارتوپد
3-مصاحبه تجربه نگاری مع الصالحین با حجه الاسلام جعفر مرادی استاد فرقه شناسی
4-برگزاری نشست حضوری با جناب آقای دکتر تمیمی معاونت محترم دانشگاه نجف
5-مصاحبه به وقت حسین (ع) با زائران و خادمان حسینی

گعده علمی تخصصی اساتید :
حجّة‌الاسلام‌دکتر‌منصوری(مسئول‌مؤسسه‌فطرت)
ضرورت کار در اربعین در دو سطح لایه نخبگان و لایه عموم مردم- ضرورت بکارگیری ظرفیت هنر، طنز، ادبیات و مدیا جهت گفتمان سازی برای عموم- توجّه به تک ساحتی بودن در مسیر گفتمان سازی – توجّه به ظرفیت نخبگان و ایجاد بستر آشنایی و هم افزایی بین آنان با محوریت اربعین
حجّة‌الاسلام‌غروی(مسئول‌آکادمی‌الحضارة‌الإسلامیة)
ضرورت توجّه به جمله ی امام خمینی(رحمة اللّه تعالی:) راه قدس از کربلا می گذرددر ایّام و کارهای فرهنگی اربعینی- تعهّد به داشتن رویکردهای جهان اسلامی در حرکت هایی مانند اربعین- پرهیز از ایرانی و عراقی کردن اربعین و فضاها و برنامه های اربعینی- توجّه به دین مداری و شکوفایی دین در ساخت تمدّن نوین اسلامی- ایجاد ارتباط اوّلیه با مخاطب عمومی در زمان اربعین و بعد ادامه ی این ارتباط با ایشان در ایران از طریق کتاب، کلاس و درس به صورت مجازی
حجّة‌الاسلام‌جعفر‌مرادی(متخصّص‌فرقه‌شناسی‌و‌امور‌بین‌الملل‌و‌آسیای‌میانه‌و‌مسئول‌بین‌الملل ستاد‌علمی‌-معرفتی‌اربعین‌)
مراقبت نسبت به بهره برداری و یارگیری فِرَق ضالّه در ایّام اربعین- اهتمام در اسلامی بودن تمام برنامه های فرهنگی در ایّام اربعین- مراقبت همه جانبه از شئونات حسینی و اربعینی- فرهنگ سازی، مراقبت و استفاده از ادبیات گفتاری صحیح در قبال آداب و رسوم، وضعیت و مردم عراق- حفظ شأن و جایگاه پدری ایران اسلامی در بین سایر ملل به ویژه میزبانهان عراقی- اجتناب از رفتارها و گفتارهای تفرقه افکن و توهین آمیز از قبی تحقیر سایر قومیت ها و ملّیت ها – تبیین، ابراز و افتخار به جایگاه اربعین، به عنوان سرمایه عظیم فرهنگی شیعی، بدون استفاده از ادبیات اختلاف افکن
دکتر‌محمود‌سعیدی‌(عضو‌هیئت‌علمی‌دانشگاه‌فردوسی)
ضرورت بررسی بازخوردها و اثرات رفتن به زیارت اربعین- پیاده سازی مد ارزش یابی کرک پاتریک به جهت ارزیابی اثربخشی آموزش، که دارای چهار سطح است:سطح یک: واکنش(شخص از سخنرانی فلان سخنران لذّت برد)سطح دو: رفتارها در اربعین(شخص فلان مطلب را از سخنرانی فلان سخنران یاد گرفته و به آن تا مدّتی عم می کند)سطح سه: ادامه ی این رفتارها در محیط کار(شخص مطلب را یاد گرفته و تا آخر عمر به آن پای بند است)سطح چهار: تمدّنی و امّت سازی(نفع این آموزه و
عمل به آن برای جامعه، امّت و امّت سازی است) عدم کفایت روش پاسخگویی به شبهات- ضرورت تجمیع نگاه تمدّنی با نگاه معنوی- اجتناب از پرداخت به اربعین به صورت تک بعدی(اربعین را فقط سیاسی و از منظر جبهه ی مقاومت معرّفی کردن)- توجّه به شهدای جهان اسلام برای تقویت، تثبیت و صدور انقلاب اسلامی(مانند شهدای عراقی مدفون در بهشت رضا «علیه السّلام» و شهدای افغانستان)
حجّة‌الاسلام‌دکتر‌علوی‌مهر(استاد‌علوم‌تفسیری‌و‌مدیر‌گروه‌تفسیر‌دانشگاه‌جامعة‌الزّهراء‌علیها‌السّلام)
نیاز و ضرورتِ تبلیغ اربعین در داخل و خارج کشور – ایمان به فرمایش الهیِ مورد تأکیدِ امام راحل، مبنی بر «قیام للّه» به تنهایی یا دو نفری در مورد اربعین- اجتناب از تفرقه و تحزّب در اربعین- نیاز به سخنرانی های سنّتی برای عموم با موضوعات کلّی اسلام- نیاز به سخنرانی های اختصاصی اربعینی- مطالعه پیرامون ارتباط اربعین با پنج گام تمدّن نوین اسلامیِ مطرح شده در فرمایشات رهبر معظّم انقلاب و راه کارهای تحقّق این گام ها – ضرورت استفاده از ظرفیت صدها عالم و شخصیت اسلامی
مانند شیخ زکزاکی در اقصی
ٰ نقاط جهان مثلاً در روسیه، بنگلادش، تایلند و.(..در تایلند یک طلبه ی ساحل عاجی، مدرسه تأسیس کرده و وقتی وارد تایلند می شوند، مردم با هر وسیله ای به استقبال ایشان رفته و در مقابل اتومبیل او به شکرانه ی حضور او در میان آنان به سجده افتاده و خدا را شکر می کنند؛ حتّی عالم سنّی منطقه فرزند خود را برای تعلیم نزد این طلبه آورده و به او سپرده)- لزوم بهره گیری از ظرفیت کشورهایی با رییس جمهور مسیحی (چرا که ما مشک تبلیغ و کار نداریم و به عکس، مراقبت کردن در قبا کشورهایی با رییس جمهور سنّی)- رفع موانع حضور طلّاب جامعة المصطفی در اربعین(عدم صدور ویزا از طرف عراق برای این عزیزان)- آمادگی وصل کردن و ارتباط دهی شما عزیزان با عالمان و ظرفیت ها در سایر کشورها


مصاحبه تجربه نگاری مع الصالحین با حجه الاسلام جعفر مرادی
در مورد زیست اربعین ما مواجه هستیم با کمالات اخلاقی و فضائ رفتاری زیادی در بین پیاده روندگان و همین طور در بین افراد مهمان نواز. ساده زیستی در بین آنان کاملا دیده می شود . ایثار، فداکاری ، سخت کوشی ، مهر خواهی ، هدیه دادن ، سخاوت کردن . این ها نقش تربیتی زیادی دارد . کسی که خیرخواه است کسالتش از بین می رود . کسی که هدیه می دهد کینه اش از بین می رود. کسی که سخاوت دارد طبعش کم رنگ می شود . نقش تربیتی بارزی در پیاده روی اربعین وجود دارد و هم به لحاظ فردی و هم به لحاظ خانوادگی افراد شدیدا تحت تأثیر این فضا قرار می گیرند و در موقهع برگشت به شکل کاملتری از نظر اخلاقی هستند . فقط باید توجه داشته باشیم که در تلاقی ملت ها خوبیها منتقل می شوند نه بدی ها . مثلا یک ایرانی نباید اینجا بیاید و پا برهنه راه رقتن روی آلودگی ها را یاد بگیرد یا ریختن زباله در معبرها و خیابان ها را یاد بگیرد. معیار ما در این که کدام خلقیت را یاد بگیریم باید سبقت الله باشد. سبقت الله همان چیزی است که خداوند می فرماید احسن سبقه است . بهترین رنگ ، رنگ خداست . نظافت ، رنگ الهی دارد چون دستور دین است . کسی که اهل نظافت است نباید از کسی که اهل آلودگی است تحت تأثیرش واقع بشود . این را باید متوجه باشیم و توجه بدهیم دیگران را. همین طور کمالاتی هم را که عراقی ها دارند باید یاد بگیریم . سخاوت ، جود ، کرم و بخشش و خلقیاتی نظیر این ها خیلی مهم هستند . یک جایی مطرح شده بود . خیلی جالب بود برای من که چندین سال پیش فردی به اربعین رفته بود و یک نفر گفته بود بیا خواهش می کنم به کلبه من و استراحت کن . ایشان هم گفته بود باشه . یکی دیگر هم پیدا شده بود گفته بود نه این مهمان من او بودند قسمت میدهم باید بدهی به من . دعوا شده بود بین این دو خانواده و بگو مگو بالا گرفته بود . آخرش یکی در گوش دیگری چیزی گفته بود که سرش را انداخته بود پایین و گفته بود باشه و رفته بود . این آقای ایرانی که رفته بود برای ضیافت آنجا اصرار کردیم فنی ترین حرف را در گوش آن عراقی زد . سبب شد که این آقای زائر مهمان این فرد بشود . اصرار کرد و گفت که چه گفتی ؟ باید به من بگویی . وقتی زیاد اصرار کرد ایشان گفته بود من گفتم که اگر اجازه بدهید من زائر الحسین را ببرم ما آن پولی را که از شما طلب داریم و باید قصاص بشه قاتل طایفه ما که از طایفه شماست ، ما از آن خون می گذریم . یعنی دیگر پیگیری نمی کنیم قصاص شدن آن را و پیگیری هم نمی کنیم که دیه بگیریم . ما گذشت می کنیم از این خون . این قدر برای آنها زائر الحسین اهمیت دارد . ما بایستی این را یاد بگیریم . جا و روز آن اهمیت دارد . در روایت داریم زیارت امام رضا (ع) ثوابش بالاتر از زیارت امام حسین (ع) است . پس تکریم زائرین امام رضا (ع) از تکریم زائر سید الشهدا حتما کم نمی آورد و ما این خلقیات را باید یاد بگیریم. بنابراین در این ارتباط تمدنی که دارد برای ملت ها شک می گیرد باید همه توجه کنند که قرار است خوبی ها تکثیر و منتشر
بشود و بدی ها با نگاه کردن به قبح دیگری که این بدی را ندارند به آرامی کم رنگ شده و از بین می روند . ما به قول مرحوم امام خمینی (ره) افتخار می کنیم امام باقر العلوم از ماست . افتخار می کنیم نصرت رادیو زهرا از ماست . افتخار می کنیم که امیرالمؤمنین از ماست . امام هیچ وقت نمی فرمود امیر المؤمنین برای همه بشریت است . بنابراین شخصیت فراگیری فرامذهبی و کسی نباید از حقانیت ایشان برای اقوام دیگر حرفی بزند و آن چه را که در رفتارهای ائمه داریم . مناسک و مزاسماتی که به عنوان اربعین و عاشورا داریم همه ما ماست . ما شیعه است . اشکال ندارد که دیگران هم بیایند شرکت کنند و استفاده کنند . خیلی خوب هم هست . ما باید به نام سیدالشهداء ، به نام امیرالمؤمنین ملت ها را فرا بخوانیم به هدایت . اما نباید سرمایه معنوی خودمان را حراج کنیم و آتش بزنیم . یعنی همان طوری که ما هرگز حاضر نمی شویم طلا و دلار خودم را در معرض اختیار دیگران قرار بدهیم و بگوییم شما هم در این طلا و دلار شریک هستید و هر عاقلی اگر این حرف را از من بشنود می گوید چرا من باید با او شریک بشوم . به همان نسبت که درباره حفظ مالم خیلی دقیق هستم . ملکیتش را به کسی نمی دهم . درباره حفظ املاک و اموا معنوی هم باید این چنین باشیم . نه باید بگویم امام حسین (ع) برای ما نیست برای همه است . همه ائمه اطهار شیعه ما همه بشریت هستند . شکی در آن نیست . اما وقتی که شما از امام حسین (ع) شیعه زدایی می کنید از حضرت عباس
و سیدالشهداء و امیر المؤمنین شیعه زدایی می کنید . می بینید طرف می آید در تکریم فضای اهل بیت علیه السلام کتاب قوی هم می نویسند آخرش مسیحی می میرند . این روش اهل بیت نبود ، اهل بیت علیه السلام دعوت به حق می کردند . امام رضا در مناظره با یهود و نصارا و مجوس و … ، حتی در مناظره با اهل سنت مثل محمد ابن جحم متکلم قهار خراسان و همین طور در مناظره با سلیمان مرزی که مفتی اعظم سنی ها بودند ، امام رضا (ع) حق را ثابت کردند نیامدند بگویند یک حق و باطلی هست . خب شما به دین خودتان. عیسی به دین خود موسی به دین خود . نه اینها را نداریم ما . ما بایستی مروج حقانیت باشیم و نگذاریم افراد و گروه های مباهله گری این سرمایه های ما را از ما بگیرند و دو دستی تقدیم مخالفین کنند.

برای اطلاع بیشتر از آن چه در اربعین در گذر است می توانید در مسیرهای زیر ما را دنبال کنید

اینستاگرام اصحاب

اصحاب در بله

اصحاب در تلگرام

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فارسی